Wat kost een WordPress webshop? Wat zijn de kosten van het runnen van een webshop?

wat kost een Wordpress webshop

Als je een webshop wilt gaan beginnen, is het verstandig om na te denken over wat het kost om een webshop te runnen. Het voordeel van een WordPress webshop in combinatie met WooCommerce is dat beiden gratis is. Daar ben je echter er nog niet mee. Voordat je een WordPress webshop gaan beginnen is het goed om op een rij te zetten wat een WordPress webshop kost. Wat kost een WordPress webshop? In dit artikel een overzicht van alle kosten die je kunt verwachten wanneer je een webshop gaat runnen.

Wat kost een WordPress webshop?

Wanneer je een webshop wilt beginnen zijn er een aantal kostenposten waar je rekening moet houden: hosting en een domeinnaam, een WordPress thema, plugins, onderhoud van je webshop en kosten voor het eventuele uitbesteden van het maken van je WordPress webshop. Reken op z’n minst op €260 wanneer je alles zelf doet. Als je een professional inhuurt ben je tussen de €1700 – €5000 kwijt.

Wat kost hosting voor een WordPress webshop?

De eerste stap is het zoeken van goede hosting en een domeinnaam. Dit is sowieso een hele opgave, want er zijn nogal wat aanbieders. Het is ook een belangrijke keuze, want de kwaliteit van je hosting bepaalt mede de snelheid van je website. Je kunt met optimalisatie een hoop doen, maar als je hosting traag is dan zul je nooit een echt snelle website krijgen. Het is een investering, maar wel eentje die zich uitbetaald. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel bezoekers van website afhaken wanneer deze als te traag wordt ervaren. Een winstgevende webshop is dus een snelle webshop.

Je hebt een aantal verschillende soorten hosting:

  • Shared hosting
  • Dedicated hosting
  • Virtual Private Server (VPS)
  • Managed hosting

Je keuze hangt voor een deel af van jouw kennisniveau. Ben jij een developer dan is VPS of dedicated hosting bijvoorbeeld een interessante keuze. Hier kun je zelf je server helemaal bij inrichten. Heb jij echter geen enkele technische kennis? Dan is shared hosting of managed hosting de beste keuze. Hier hoef je namelijk niet zelf je server te managen, maar wordt dat allemaal voor jou gedaan. Voor de meeste gebruikers is dus 1 van deze 2 de meest voor de hand liggende keuze.

Je keuze hangt verder vooral af wat je bereidt bent te investeren. De snelste hosting is uiteraard ook het duurste. Persoonlijk vind ik SiteGround een aanrader. Ik zal niet beweren dat het de snelste hosting is die je kunt krijgen, maar ze zijn naar mijn mening wel snel genoeg. Ze bieden shared hosting aan wat altijd wat minder snel zal zijn dan managed hosting. Ze zijn echter wel iets goedkoper dan de meeste managed hosting. 1 website kost bij SiteGround €5,99 per maand voor het eerste jaar. Daarna betaal je €12,99 per maand.

Managed hosting is meestal een stuk duurder. Een voorbeeld van managed hosting is Kinsta waarbij 1 website al €30 per maand kost. Een andere aanbieder van managed hosting die wat goedkoper is als Kinsta is Cloudways. Ze hebben een “pay-as-you-go” systeem waarbij je alleen betaald voor wat je gebruikt. Een hosting plan begint bij $10 per maand en je kunt op elk moment uitbreiden of juist weer terug switchen naar minder. Een hosting plan begint bij $10 per maand en je kunt op elk moment uitbreiden of juist weer terug switchen naar minder. Voor een webshop is het goedkoopste pakket waarschijnlijk niet goed genoeg. Voor een beginnende webshop zou ik eerder rekenen op het tweede pakket van $22. Als je een grotere webshop hebt, dan heb je het pakket van $42 nodig. 

Een domeinnaam kun je ook kopen bij SiteGround, maar niet bij Cloudways. Het is ook mogelijk om bij een andere aanbieder een domeinnaam te kopen en deze te koppelen aan je hosting. Het loont de moeite om te shoppen, want bij Siteground kost een .nl domeinnaam €14,95 per jaar. Bij bijvoorbeeld Hostnet kost een .nl domeinnaam €5 voor het eerste jaar en daarna €11 per jaar.

Hosting en domeinnaam totale kosten

  • Domeinnaam: €5 voor het eerste jaar. Daarna €11 per jaar.
  • Hosting bij SiteGround: €5,99 per maand voor het eerste jaar. Daarna €12,99 per maand.
  • Hosting bij Cloudways: ten minste €10 per maand.

Totale kosten voor het eerste jaar: minimaal €76,88.

Kosten voor een WordPress thema

Als je een domeinnaam en hosting hebt geregeld, is het tijd voor het kiezen van een WordPress thema. WordPress zelf is gratis te installeren. Wanneer je WordPress installeert, wordt gelijk het gratis thema Twenty Twenty One geïnstalleerd. Er zijn diverse gratis thema’s beschikbaar, maar deze zijn vaak net wat minder uitgebreid dan de betaalde WordPress thema’s. Een ander voordeel van het betalen voor een thema is toegang tot support.

Waar moet je op letten bij de keuze voor een WordPress thema:

  • Functies: wat wil je voor functies op je website en kan dit thema? Zo niet, dan zul je moeten uitwijken naar een page builder of plugins. Dat is niet erg, maar wel goed om te weten. In sommige gevallen is het zelfs beter, want des te meer Over page builders en plugins vertel ik je verder op meer.
  • Heeft het thema veel goede reviews?
  • Wanneer is een thema (geld overigens ook voor plugins) bijgewerkt? Thema’s en plugins horen regelmatig updates te krijgen. Met updates krijg je nieuwe functies, maar nog belangrijker, veiligheidsupdates. Is het al lang geleden dat een thema een update heeft gehad? Dan kun je deze beter niet kopen.
  • Is je thema responsive? Een mobiele website is simpelweg een must. Een WordPress thema dat niet responsive is, is onprofessioneel gemaakt. Zulke thema’s moet je ten allen tijde vermijden dus!

Zoals je misschien wel weet maak ik vooral gebruik van het Astra. Een fijn WordPress thema met top support die ik iedereen aan kan raden. Het thema heeft vele extra’s zoals starter templates. Die zijn super handig als je zelf geen webdesigner bent. Astra heeft een drietal bundels, waarvan voor de meeste aankomend webshop eigenaren Astra Pro en Essential Bundle de beste koop zijn. Je kunt bij Astra per jaar betalen, maar je bent verreweg het goedkoopste uit wanneer je een Lifetime licentie koopt. Dan ben je in 1 keer een wat groter bedrag kwijt, maar heb je vervolgens levenslang toegang tot Astra en hun starter templates, support en plugins.

Meer weten over Astra? Lees dan ook mijn review van Astra en mijn artikel over hoe je een WordPress webshop kunt bouwen met Astra.

WordPress thema totale kosten

Een gratis thema kost uiteraard niets, maar ga je voor een betaald thema dan moet je ongeveer rekenen op een kleine $50 of meer.

Een page builder

Veel webdesigners maken gebruik van een page builder. Vaak bieden thema’s niet voldoende functionaliteiten en design opties. Dat kun je oplossen met page builders. Zij maken het mogelijk om echt je eigen, unieke website er van te maken. Er zijn diverse website builders beschikbaar, zoals Elementor, de Divi Builder, Fusion Builder en de WP Bakery Page Builder (voorheen Visual Composer). Daarnaast heeft WordPress ook een eigen builder Gutenberg. Bij sommige thema’s krijg je een licentie voor een builder erbij. Ook hebben sommige thema’s een eigen builder.

Persoonlijk ben ik fan van Elementor. Elementor heeft ook een goede gratis versie. Als je de gratis versie gebruikt met Essential of Growth Bundle dan krijg je dankzij de add-on plugin van Astra veel extra widgets tot je beschikking. Het grootste nadeel van de gratis versie Elementor is de beperkte aanpassingen die je aan je webshop kunt doen. Daarom is voor een webshop Elementor Pro wel echt aan te raden. De Pro versie heeft namelijk de Theme Builder waarmee je de shop en product pagina’s helemaal naar jouw hand kan zetten. Benieuwd naar de verschillen tussen Elementor Pro en de gratis versie? Lees mijn review van Elementor.

Kosten gebruik page builder

Reken op ongeveer tussen de $49 en $99.

Plugins

Er zijn veel goede gratis plugins te krijgen. De vraag is vooral welke plugins jouw WordPress webshop nodig heeft. Een aantal plugins waar je niet zonder kunt zijn:

  • Security plugin: Ben je in de opstartfase of heb je nog niet een enorme webshop? Dan kun je kiezen voor een gratis security plugin. Veel security plugins bieden zowel een gratis als een betaalde versie aan. Dan kun je dus eerst de gratis versie proberen om vervolgens eventueel de betaalde versie aan te schaffen. Aanraders zijn: Wordfence, Sucuri, WP Cerber en iThemes Pro.
  • Anti-spam plugin: Je zult niet direct overstelpt worden met spam, maar als je website eenmaal een paar weken bestaat weten ze je vanzelf te vinden. Spam via je contactformulier of via reacties op je blog posts zijn een bekend probleem. Anti-Spam Bee is een gratis anti-spam plugin, maar eerlijk gezegd zou ik gebruik maken van een betaalde plugin. Die doen namelijk hun werk net wat beter dan gratis plugins. Zelf gebruik ik CleanTalk. De plugin kost slechts $8 per jaar en verlost je van spam.
  • Cache Plugin: Een cache plugin zorgt ervoor dat je webshop een stuk sneller wordt. Ik gebruik zelf het betaalde WP Rocket. Een andere goede cache plugin is het gratis W3 Total Cache. Het verschil tussen de 2 is voornamelijk de gebruiksvriendelijkheid. WP Rocket is een stuk gemakkelijker te begrijpen, heeft enorm veel documentatie beschikbaar en heeft een support team. W3 Total Cache is gratis, waardoor je geen echt support team hebt. Daarnaast is het een vrij ingewikkelde plugin die vooral voor de wat meer gevorderde WordPress gebruik is.
  • Payment provider: Om (iDEAL) betalingen te verwerken, heb je een payment provider nodig. Ik maak zelf gebruik van Mollie. De plugin zelf is gratis. Je betaald alleen een klein bedrag wanneer je iets verkoopt. Ze zijn betrouwbaar en hanteren lage tarieven. Een andere populaire betalingsprovider is Stripe.
  • SEO plugin: Met Search Engine Optimisation (SEO) maak je je website beter vindbaar via zoekmachines zoals Google. Dit is een vak apart, maar je hebt sowieso een goede plugin hiervoor nodig. Yoast is erg populair en heeft een goede gratis versie. Eerder schreef ik al dit artikel over Yoast. RankMath is een wat nieuwere plugin die behoorlijk in opmars is. Ook deze plugin heeft een gratis versie.
  • Extra plugins voor WooCommerce: Dit zijn optionele plugins en vooral afhankelijk van wat je precies wil met je webshop. WooCommerce zelf is gratis, maar soms heb je extra functies nodig. Wanneer je bijvoorbeeld swatches met kleuren of foto’s toe wilt voegen, dan heb je daarvoor een extra plugin nodig, zoals WooCommerce Product Add-Ons van Plugin Republic. Een andere populaire plugin is CrocoBlock waarmee je diverse functies aan om je webshop te customizen.

Lees meer over de 20 beste plugins voor WordPress waarin ik je meer vertel deze plugins en andere plugin. Tenslotte is het belangrijk te weten dat elke plugin je webshop weer een stukje zwaarder zal maken. Dit heeft weer invloed op de laadtijden van je website. Het is heel verleidelijk om in het wilde weg plugins te installeren, maar pas hiermee op. Bekijk of de plugin goede reviews heeft en of hij regelmatig wordt geüpdatet.

Kosten plugins

Tussen de $0 – $500 per jaar.

Een WordPress webshop laten maken of zelf doen?

Natuurlijk heb je de optie om alles zelf te doen. Dan kun je best wel wat geld besparen. Enige kennis van o.a. WordPress, plugins, WooCommerce en SEO is dan wel noodzakelijk. Er kunnen zich tenslotte ook problemen voordoen en dan moet je wel weten hoe je die kunt oplossen. Ik zou nooit iemand aanraden om zelf een website of webshop te bouwen. Je wilt tenslotte een professionele, winstgevende webshop. Dat als leek allemaal zelf doen is bijna niet te doen.

Als je besluit om een professional in te huren ben je in eerste instantie wel wat geld kwijt, maar dan weet je zeker dat het goed gebeurt. Al zijn er natuurlijk ook de nodige webdesigners en developers die wellicht niet helemaal de kneepjes van het vak kennen. Hierbij geldt wat mij betreft ook weer: goedkoop is duurkoop. Gemiddeld kost een WordPress website op z’n minst €1000 – €10.000. Een WordPress webshop kost ongeveer tussen de €1500 – €15.000.

Onderhoud

Een website is nooit helemaal klaar. WordPress zelf, je thema en plugins krijgen regelmatig updates. Het installeren van updates is niet moeilijk, maar er kan wel eens wat misgaan. Er kan bijvoorbeeld door een update een bug of een conflict met een andere plugin ontstaan. Het is mogelijk om zelf je website te onderhouden. Lees je in dat geval goed in zodat je weet wat er allemaal komt kijken bij het zelf onderhouden van je WordPress webshop. Ik heb mijn WordPress Onderhoud E-book dan ook geschreven voor iedereen die zelf zijn website wil onderhouden.

Liever geen omkijken meer naar het onderhoud van je website? Dan kun je een professional inhuren. Prijzen verschillen natuurlijk nogal. Sommige webdesigners bieden al een pakket aan vanaf €25 en bij sommige ben je €100 kwijt. Mijn goedkoopste onderhoudspakket begint bij €39. Voordeel van mijn onderhoudspakketten is dat je ook gratis gebruik kunt maken van bepaalde premium plugins. Op die manier kun je dus ook nog eens besparen!

Wat kost een WordPress webshop?

Wat kost een WordPress webshop runnen nou echt? Je hebt misschien al in de gaten dat kosten nogal variabel kunnen zijn. Een totaalplaatje van wat een WordPress webshop op z’n minst kost waarbij ik eventuele kortingen even buiten beschouwing laat:

Jaarlijkse kosten

  • Hosting: gemiddeld €155 per jaar
  • Domeinnaam: €11 per jaar
  • Pagebuilder: €45 per jaar (omgerekend naar euro + schatting eventuele bankkosten)
  • Plugins: €50 per jaar (is echt in het allergoedkoopste geval)

Kosten per jaar: €261

Hierbij ga ik er dus vanuit dat je je eigen WordPress onderhoud doet. In het geval dat je een professional inhuurt voor je onderhoud kun je tussen de €300 – €1200 er bij optellen.

Eenmalige kosten

  • WordPress thema: eenmalig €249, een gratis thema kost uiteraard niets.
  • Kosten WordPress webshop laten maken: €1500

Totale eenmalige kosten: €1749

Hierbij ga ik er vanuit dat je een professional inhuurt. Doe-het-zelvers besparen dus wel wat geld. Mijn advies hierbij is echter wel om objectief naar jezelf en je kennis van zaken te kijken. Webdesign is tenslotte een vak. Het lijkt makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je waarschijnlijk denkt.

Als je het zelf wil gaan doen, moet je ook bedenken hoeveel tijd je kwijt bent. Met een professional kun je misschien binnen 4 – 8 weken een webshop online hebben staan. Hoe lang doe jij er zelf over om alles uit te vogelen? Tijd is geld. Des te eerder jij producten kunt gaan verkopen via je webshop, des te beter dat natuurlijk is. Iets wat jou uren kost, heeft een professional misschien binnen een kwartier gefikst. Bedenk ook dat wanneer je het niet lukt om alles zelf te doen, dat je dan alsnog iemand zal moeten inhuren.

Overige kosten

Natuurlijk heb ik in dit artikel een aantal kosten niet behandeld. Denk ook aan de volgende dingen:

  • Een K.v.K inschrijving
  • Een boekhouder en/of boekhoudsoftware
  • Kosten voor software licenties, zoals bijvoorbeeld Microsoft Office
  • Verpakkingsmateriaal
  • Verzendkosten
  • Marketing (advertenties, flyers, folders, online marketing, enz.)
  • Inkoop voorraden

Ik hoop dat je nu, in grote lijnen, wat een WordPress webshop kost. Heb je nog vragen of wil je mij inschakelen voor assistentie? Stuur me dan een mailtje.

Wat zijn de kosten van een WordPress webshop

Dit blog artikel bevat affiliate links. Dit betekend dat wanneer je een product aanschaft via deze link ik een kleine commissie hier voor ontvang. Uiteraard brengt dit verder geen extra kosten voor jou mee. Hierdoor is het mogelijk om gratis content te maken, zoals deze blog post.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

Hoe kies je een font voor je logo
Grafisch vormgeving

Hoe kies je een font voor je logo?

Wanneer je aan een logo denkt, dan denk je al gauw alleen aan het beeldmerk. Het lettertype dat je kiest is echter ook een belangrijk onderdeel van je logo en huisstijl. Een goed lettertype is 1 van de kenmerken van een goed logo ontwerp. Het communiceert je bedrijfsnaam wat nogal belangrijke informatie is natuurlijk. Maar

Lees meer »
de logo design trends van 2021
Logo ontwerp

De logo ontwerp trends van 2021

Aan het eind van het jaar is tijd om achterom te kijken en het jaar te evalueren. Het is ook de tijd om juist vooruit te kijken. Een logo is een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit van een bedrijf. Het is vaak het eerste van je bedrijf waar klanten mee in aanraking komen. Wordt

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top