Website Redesign Checklist: Tips voor een succesvolle website redesign

website redesign checklist

Er zijn diverse redenen voor een website redesign. De belangrijkste reden is echter dat een ineffectieve website je geld kost. Zo simpel is het. Wat het doel van je website ook is (leads, producten verkopen, informatief), een goed website design is een must. Bij een redesign van je site is echter wel belangrijk dat je de fouten vermijdt die je SEO ernstig kunnen belemmeren. Om je hierbij te helpen, is dit mijn website redesign checklist waarin ik je tips geef voor een succesvolle website redesign.

Wat is een website redesign?

Bij een website redesign gaat het om grootschalige aanpassingen aan je website. Tijdens een redesign kunnen elementen van de code, inhoud, structuur en visuals drastisch veranderen, waardoor een website een geheel nieuw uiterlijk krijgt.

De vereisten die bijvoorbeeld zoekmachines zoals Google vereisen veranderen, technologie verandert en de verwachtingen van je doelgroep veranderen. Daarnaast speelt toegankelijkheid ook een grote rol. Wanneer men een site voor het eerst bezoeken, kijkt ongeveer een derde van de mensen naar de lay-out of navigatielinks van de pagina.

Soms betekent dit dat je kleinere wijzigingen moet aanbrengen als onderdeel van een refresh, maar af en toe zijn er grootschalige wijzigingen nodig waardoor je dus een volledige website redesign krijgt.

Waarom heeft een website soms een opfrisser nodig?

Er zijn diverse redenen om een website redesign te overwegen. Je hebt een website redesign nodig wanneer je website:

  • Te traag is
  • Niet gebruiksvriendelijk is
  • Niet SEO vriendelijk is
  • Een verouderd design heeft
  • Niet responsive is
  • Een lage conversie heeft
  • Een hoge bounce rate heeft

In mijn artikel over redenen om een website redesign te overwegen geef ik nog meer redenen voor een website opfrisser.

Het is ten eerste erg belangrijk om te weten wat je zoekmachine ranking, bounce percentage en conversie is. Een eerste stap hierin is je website te koppelen aan Google Analytics. Die houdt namelijk onder andere bij hoeveel bezoekers je website trekt en wat je bounce rate is.

Je zoekmachine ranking controleren is wat meer werk. Je kunt in een incognito of privé modus van je browser op je eigen website en zoekwoorden zoeken. Zo kun je zien hoe hoog je rankt voor bepaalde zoekwoorden. Dit vergt natuurlijk wel wat tijd, want je zoekt tenslotte per zoekwoord.

Een website die te traag is, verliest bezoekers en kost je dus klanten. Ik heb al heel wat blog artikelen gewijd aan dit onderwerp, want snelheid is een ontzettend belangrijke factor om hoger te ranken in Google. Je kunt veel tijd besteden aan SEO, maar als je website te traag is dan heeft dat alsnog weinig zin. Maatregelen die je kunt nemen is het gebruik van een cache plugin (bijv. WP Rocket), goede hosting voor je website, je afbeeldingen optimaliseren, een CDN gebruiken en niet teveel plugins gebruiken voor je WordPress website. Dit zijn echter nog maar een paar maatregelen. Benieuwd wat je allemaal kunt doen voor een snellere website? Lees hier meer:

Website Redesign Checklist

Deze SEO-checklist voor je website redesign helpt je georganiseerd te blijven gedurende het hele proces en ervoor te zorgen dat je niets belangrijks mist. Dit zijn de 11 stappen:

  1. Analyseer eerst je huidige website
  2. Begrijp de customer journey
  3. Bedenk het doel of doelen van je website redesign
  4. Analyseer je concurrentie
  5. Bepaal je strategie
  6. Pas je content aan
  7. Creëer URL omleidingen
  8. Ontwerp je website
  9. Realiseer het nieuwe website ontwerp
  10. Test en optimaliseer je website
  11. Update je XML sitemap

1. Analyseer eerst je huidige website

Voordat je kunt beginnen met het ontwerpen zul je eerst aan de nodige informatie moeten zien te komen. De eerste stap is daarbij om een analyse te maken van je huidige website. Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat zijn je best presterende pagina’s zijn?
  • Wat zijn je minst presterende pagina’s?
  • Hoeveel tijd wordt er op belangrijke pagina’s gespendeerd?
  • Zijn er pagina’s niet relevant en overbodig?
  • Is alle informatie nog up-to-date?
  • Wat is je bounce percentage?
  • Wat is je conversie? Dus hoe vaak leidt je website tot een verkoop ten opzichte van het aantal bezoekers?
  • Welke pagina’s ranken goed en welke minder goed?

Gebruik ook Ubersuggest waar je een SEO audit kunt doen voor je website.

2. Begrijp de costumer journey

Customer journey (in het Nederlands klantreis) is de route die een klant aflegt voordat hij of zij je product of dienst koopt. Door de klantreis in kaart te brengen, maak je het perspectief van je klant inzichtelijk en overzichtelijk. Zo zie je waar zwakke plekken en sterke punten liggen. Een verbeterde customer journey zorgt voor meer tevreden klanten en een hogere conversie.

Hoe je dit aanpakt ligt ook aan je budget. Natuurlijk is het mooiste om dit te testen met mensen tijdens een panel, maar dat is gelijk de duurste optie. Zelf ben ik fan van de tool Hotjar. Hiermee kun je zien hoe je website gebruikt wordt d.m.v. heat maps en live recordings. De live recordings zijn heel leerzaam, want dit is een opname van iemand die jouw website bezoekt. Je kunt dus zien waar ze op klikken, waar ze aarzelen, waar ze afhaken en of er iets mis gaat tijdens hun bezoek.

3. Bedenk het doel of doelen van je website

Nu je weet wat er beter kan aan je website is het tijd om doelen te formuleren. Stel je voor dat uit je onderzoek blijkt dat je bounce percentage te hoog is, dan kan je doel zijn om binnen een bepaalde tijd dit percentage terug te brengen naar een gezonder percentage. Door doelen te stellen houd je scherp waar de focus bij het redesign op moet liggen.

4. Analyseer je concurrenten

Kijk wat je concurrenten beter doen en leer daarvan. Kijk naar de structuur van hun websites. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je teksten en dergelijke 1 op 1 gaat overnemen. Ik raad je aan om twee of drie websites van concurrenten grondig te analyseren, evenals een of twee websites buiten je branche. Dit geeft je een beeld van de industriestandaarden en ook waar je je kunt onderscheiden (zolang het de gebruiker ten goede komt natuurlijk).

5. Bepaal je strategie

Nu je alle informatie over je website hebt verzameld en hebt geanalyseerd, doelen hebt geformuleerd en inspiratie hebt opgedaan bij de concurrentie is het tijd om je strategie te bepalen.

Denk na over de structuur van je website en maak een nieuwe sitemap. Waarschijnlijk ben je tijdens je onderzoek pagina’s tegen gekomen die niet of nauwelijks worden bezocht. Misschien ben je zelfs wel pagina’s tegen gekomen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Tijd om dit in kaart te brengen. In je nieuwe sitemap neem je alleen de pagina’s op die je wilt behouden. Voor de pagina’s die je niet meer wilt op je website kun je omleidingen instellen. Ik vertel je hier meer over bij punt 7.

We hebben het al eerder gehad over de customer journey. De customer journey vertegenwoordigd de fasen die iemand doorloopt bij het doen van een aankoop. Het creëren van een ideale user flow of gebruikersstromen helpt je om om de specifieke stappen in kaart te brengen die iemand idealiter binnen die fasen zou nemen om een bepaalde actie te voltooien. Door dit visueel te maken weet je beter hoe gebruikers je website gebruiken en hoe je hen als het ware moet leiden door je website om ze die gewenste actie (dienst afnemen, product kopen) te laten nemen.

Bepaal ook je SEO strategie aan de hand van je onderzoek. Doe keyword research en optimaliseer hiermee je website. Je moet weten waar jouw doelgroep naar zoekt zodat je deze keywords kunt gebruiken in de teksten van je website. In mijn artikel 12 SEO tips om je website een boost te geven ga ik dieper in op o.a. keywords research.

6. Pas je content aan

Misschien ben je tijdens je onderzoek pagina’s tegen gekomen die je niet per se kwijt wil, maar waar wel verouderde informatie op staat. Voordat je begint aan het design kun je alvast je content aanpassen. Ook kun je je content updaten met de keywords waar je op gevonden wilt worden.

Het is echt belangrijk om deze stap te doen voordat je je website design gaat aanpassen. Ontwerp moet namelijk in dienst staan van je content. Mensen komen op je website om jouw content te lezen, niet om naar je fantastisch mooie website ontwerp te gaan kijken. Content is het belangrijkste onderdeel van je website, dus besteed hier veel aandacht aan. Vervolgens pas je je design zo aan om je content te ondersteunen. Daarnaast voorkomt deze aanpak dat je je design moet aanpassen omdat je content niet past in het design. Content first dus!

7. Creëer URL omleidingen

Ook dit is weer een hele belangrijke stap in onze website redesign checklist. Heb jij pagina’s die weg kunnen? Met URL omleiding maak je als het ware een verhuisbericht voor deze pagina’s. Je geeft aan waar deze pagina’s nu naar toe moeten wijzen, zoals bijvoorbeeld je homepage of een andere vervangende pagina. Dit noemen we een 301 redirect.

Er zijn diverse redenen waarom het instellen van een 301 redirect belangrijk is. De voornaamste reden is de gebruiker van je website. Hoe irritant is het dat je een interessante pagina vindt op Google en je vervolgens kijkt naar een 404 error pagina? Dit is een goede manier om bezoekers direct weer kwijt te zijn. Dit scenario is ook precies waar Google je op bestraft. Voor je SEO is het dus ook heel belangrijk dat je een redirect instelt.

Dit onderdeel is echt heel tricky, want een kleine verandering kan al een grote impact hebben. Stel je voor dat je een populair blog artikel hebt geschreven. Je wilt echter de categorie veranderen. Deze kleine aanpassing veranderd echter de url van deze blog post. Waarschijnlijk heb je al op diverse pagina’s gelinkt naar dit artikel. Al deze links werken nu dus niet meer. Wanneer men op Google deze blog post vindt, is dit waarschijnlijk nog de oude link. Zie je hoe belangrijk het is om in dat geval een een redirect te maken naar de nieuwe url link van deze blog post?

Je kunt een 301 redirect instellen door een plugin te gebruiken. Dit is de meest simpele manier, maar zo’n plugin kost je wel weer wat aan snelheid. Een betere manier is om je redirects in te stellen via je .htaccess bestand. Ik heb een heel artikel gewijd aan 301 redirects. Hierin ga ik dieper in op 301 redirects en laat ik je ook zien hoe je zelf een 301 redirect kunt aanmaken.

8. Update je XML sitemap

Nu je een de structuur van je pagina’s hebt aangepast, is het tijd om je XML sitemap aan te passen. Google en andere zoekmachines gebruiken een XML sitemap om het doel van je content te begrijpen. Het is dus een cruciale stap voor een goede SEO voor je vernieuwde website. Met een incorrecte XML sitemap loop je namelijk het risico dat Google’s crawlers je website compleet negeren.

Je kunt dit handmatig doen, maar het handiger om een plugin zoals Yoast er automatisch eentje te laten genereren.

9. Ontwerp je website

Dan zijn we nu eindelijk aangekomen bij het ontwerpen van je website! Het is belangrijk om niet gelijk te ontwerpen in WordPress. Dit kost namelijk veel tijd, want als een aanpassing niet bevalt, moet je weer terug in je page builder om het te veranderen. Een betere en professionelere manier is om eerst schetsen te maken van je website ontwerp. Deze schetsen vertaal je vervolgens in een ontwerp programma. Vroeger werd hier vaak Photoshop voor gebruikt, maar tegenwoordig is Adobe XD de betere optie.

10. Realiseer het nieuwe website

Ben je tevreden over je ontwerp? Dan is het tijd voor de realisatie fase van deze website redesign checklist. Je gaat je website bouwen in bijvoorbeeld WordPress. Let hierbij ook op je responsive design. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Elementor Pro dan kun je je ontwerp geheel aanpassen aan mobiele weergave. Je kunt zelfs aangeven wanneer je bepaalde secties liever niet laat zien bij mobiele weergave. Ook is het mogelijk om bepaalde content alleen te tonen voor mobiele weergave.

Vergeet tijdens het bouwen van je website ook niet om alvast te optimaliseren wat je kunt. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan je afbeeldingen. Bekijk het aantal pixels wat je nodig hebt zodat je afbeelding niet onnodig te groot wordt. Gebruik TinyPNG om je afbeeldingen minder zwaar te maken.

11. Test en optimaliseer je website

Nadat je je website hebt gebouwd, is het tijd in deze laatste stap van de website redesign checklist om deze uitvoerig te testen. Ook kun je je optimalisatie nog wat finetunen. Maak gebruik van een cache plugin en overweeg gebruik te maken van een Image CDN zoals bijvoorbeeld Optimole. Test vervolgens de snelheid van je website bij de volgende tools:

Bij deze website kun je zien hoe de snelheid van je website ervoor staat en wat je kunt doen om deze te verbeteren.

Uiteraard is het ook ontzettend belangrijk om je website te testen op diverse devices en browsers. Test je website in ieder geval in Chrome, Safari en Firefox. Daarnaast test je je website via een smartphone en een tablet om te kijken of alles werkt naar behoren. Check ook of alle 301 redirects naar behoren werken en spoor eventuele broken links op. Controleer of alle meta descriptions en titels van je pagina’s kloppen.

Conclusie

Dit waren de 11 stappen van mijn website redesign checklist. Met een website redesign valt veel te winnen mits goed uitgevoerd. Een klein foutje kan desastreuze gevolgen hebben voor je Google ranking. Zoals zo vaak is een goede voorbereiding het halve werk. Voordat je kunt beginnen met je redesign is het belangrijk te weten waarom je een redesign wil en wat het doel van je vernieuwende website moet zijn. Na een grondige analyse is het belangrijk eerst je content te updaten en een 301 redirect in te stellen wanneer je oudere pagina’s niet meer opneemt in je nieuwe website.

Pas als je het nodige voorwerk hebt gedaan, kun je starten met het leukste onderdeel: het nieuwe ontwerp. Zorg in ieder geval voor dat je nieuwe design je content ondersteund in plaats van andersom. Vergeet ook niet je mobiele gebruikers. Test je website uitvoerig op allerlei devices en browsers. Optimaliseer voor snelheid en een fijne gebruikerservaring. Ik hoop dat deze website redesign checklist je op weg gaat helpen. Succes met je website redesign!

Hulp nodig? Ik help je graag bij een website redesign. Neem contact met me op voor meer informatie.

pinterest afbeelding voor blog post over mijn website redesign checklist

In dit blog artikel staan affiliate links. Dit betekend dat wanneer je iets aanschaft via deze links ik een een kleine commissie ontvang. Uiteraard zijn hier geen extra kosten voor jou aan verbonden. Bedankt voor je support!

ComputerComputer

Deel dit artikel

Lees meer van de blog

Verhoog je nieuwsbrief inschrijvingen met deze tips
Marketing

Verhoog je nieuwsbrief inschrijvingen met deze tips

Een nieuwsbrief kan heel waardevol zijn voor het groeien van je bedrijf. E-mail is namelijk nog steeds een zeer effectieve manier om klanten aan te trekken. Het probleem is alleen dat zo’n beetje iedere website wel een nieuwsbrief heeft waar mensen zich op kunnen inschrijven. Dit zorgt er voor dat men niet zomaar meer inschrijft

Lees meer »
kleurenschema's blogpost
Freebies

Kleurinspiratie: 10 kleurschema’s met zomerse kleuren

Ben jij op zoek naar die perfecte ene kleur of kleurenschema voor bijvoorbeeld je website of je logo en huisstijl? Dan hebben we in deze blog een flinke dosis inspiratie voor je! Er zijn natuurlijk online diverse tools die je kunt gebruiken om een mooi kleurschema te creëren, maar wij vinden het ook wel eens

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.