Verbeter de user experience van je website met deze 10 tips

Verbeter de user experience van je website

User experience gaat over de gebruiksvriendelijkheid van je website en is belangrijk voor het succes van je website. Een goede user experience zorgt er namelijk voor dat je bezoekers langer blijven hangen op je website en verhoogt je conversie. Verbeter de user experience van je website met deze 10 tips.

Wat is user experience, oftewel UX design?

User Experience Design (UX Design) is het proces van het verhogen van de gebruikerstevredenheid (voor apps en websites) door de bruikbaarheid, toegankelijkheid en efficiëntie van gebruikersinteractie met de website of apps te verbeteren. Een goed UX design zorgt er voor dat de website of applicatie die je bouwt, gebruiksvriendelijk en niet verwarrend is voor gebruikers.

User Experience gaat dus over de ervaring van je bezoekers die jouw website (of app) gebruiken. Wanneer je een website ontwikkelt met de user experience in gedachten is het als het ware dat je je bezoekers rondleidt in jouw bedrijf en ze laat zien wat jij wilt dat ze zien. Je leidt ze rond op je website om uiteindelijk hopelijk de actie te ondernemen op je website die jij wilt.

Verbeter de user experience van je website

Het is zelden zo dat een website perfect is, dus waarschijnlijk kan ook jij profiteren van deze tips. Verbeter de user experience van je website met deze tips:

  1. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden
  2. Hou het simpel
  3. Doe onderzoek naar je doelgroep
  4. Wees consistent in je design
  5. Gebruik voldoende witruimte
  6. Laat call-to-action buttons opvallen
  7. Zorg voor goede content
  8. Let op de snelheid van je website
  9. Optimaliseer voor mobiel en tablets
  10. Gebruik tijdens het ontwerpen echte content

1. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden

Vaak beginnen mensen heel enthousiast met hun nieuwe website. Ze willen creatieve oplossingen, vernieuwend en opvallend zijn. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar bedenk wel dat bepaalde structuren er zijn met een reden. Ze werken namelijk goed. Dit komt omdat gebruikers er bekend mee zijn. Gebruikers houden nu eenmaal van wat ze al kennen. Het is goed op creatief en vernieuwend te willen zijn, maar hou dus rekening er mee dat gebruikers al te radicale veranderingen niet prettig vinden.

Ik zie bijvoorbeeld vaak allerlei creatieve manieren om het navigatie menu weer te geven. Aan de zijkant of zelfs aan de onderkant van het scherm (boven the fold). Zeker bij die laatste moest ik even zoeken naar het menu. Het is heel belangrijk dat navigatie in 1 oogopslag duidelijk is. Je verwacht namelijk dat deze bovenaan de pagina te zien is. Op een andere plek werkt verwarrend voor de gebruiker en dat is het laatste wat je wilt.

Wees dus gerust creatief, maar wees je bewust van bepaalde standaarden in de structuur van een website.

2. Hou het simpel

KISS: Keep It Simple, Stupid. Dit tweede punt ligt ook een beetje in het verlengde van het bovenstaande. Creativiteit is leuk en aardig, maar hou het alsjeblieft zo simpel mogelijk.

Wanneer de gebruiker op een pagina komt die letterlijk vol zit met elementen en afleidende typografie, is het eindresultaat dat de gebruiker ergens anders heen gaat, wat het tegenovergestelde is van wat je wilt.

Daarom is het beter om dingen gebruiksvriendelijk te houden. Het is je doel om de aandacht van de gebruiker te houden zodat hij krijgt wat hij nodig heeft op je website. Leid ze niet af van hun doel, en je zult het jouwe bereiken.

3. Doe onderzoek naar je doelgroep

Het ontwerpen en bouwen van een website begint met onderzoek naar je doelgroep. Je maakt de website voor je doelgroep en niet voor jezelf. Het gaat er dus niet zo zeer om wat jij mooi vindt, maar wat je doelgroep aanspreekt. Als jij niet weet wat hen motiveert en hen bezig houdt, kun je nooit een de user experience van je website verbeteren. Zorg dat je antwoord krijgt op deze vragen:

  • Wie zou jouw product of dienst afnemen?
  • Hou oud zijn deze klanten? 
  • Van welk geslacht zijn zij overwegend? 
  • Waar woont je doelgroep? 
  • Wat zijn hun interesses? 
  • Wat is hun opleidingsniveau? 
  • Welke beroepen oefenen je (potentiële) klanten uit?
  • Hoeveel verdienen ze ongeveer?
  • Welke kleuren spreken deze doelgroep wel en niet aan?

Deze vragen zijn een mooi begin om je doelgroep beter leren kennen. Een handige manier om je doelgroep in kaart te brengen is het maken van een persona. Het maken van een persona is een uitgebreid onderwerp en een eigen blog artikel waard. Als je benieuwd bent naar het maken van persona’s kan ik je dit artikel van Uxpressia aanraden waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een persona maakt.

4. Wees consistent in je design

We hebben al vastgesteld dat het belangrijk is om je doelgroep niet te verwarren. Dit doe je mede door consistent te zijn in je website ontwerp. Consistentie qua kleuren en layout is belangrijk, maar vergeet ook niet de flow van je website. Het is belangrijk dat gebruikers gemakkelijk krijgen wat ze willen en nodig hebben van je website.

Laten we bijvoorbeeld een websitestroom nemen. De gebruiker begint zijn “customer journey” op een toegangspunt – meestal de startpagina of een blog bericht. Je moet bedenken waar dat instappunt naartoe gaat. Het kan bijvoorbeeld leiden tot een andere blogpost die dieper ingaat op het onderwerp of een pagina die een dienst of product aanbiedt dat beantwoordt aan de behoeften van de gebruiker.

Zorg dat er geen doodlopende pagina’s zijn op je website. Dit zijn pagina’s die nergens anders naar toe leiden. In veel gevallen zal de gebruiker namelijk de website verlaten, terwijl we ze juist zo lang mogelijk willen vasthouden. Bedenk stap voor stap wat je gebruiker gaat doen.

5. Gebruik voldoende witruimte

Witruimte in design is belangrijk. Het is 1 van de snelste en gemakkelijkste manieren om je website ontwerp te verbeteren. Witruimte is de ruimte tussen alle elementen op je website. Ook al noemen we het “witruimte”, dit betekend niet per se dat deze ruimte ook echt wit hoeft zijn. Het zorgt er niet alleen voor dat je ontwerpen er beter uit zien, maar het maakt je website ook overzichtelijker en gemakkelijker te begrijpen.

Hier zijn een aantal manieren waarop je witruimte kunt gebruiken om de UX van je website te verbeteren:

  • Vergroot de regelafstand voor uw tekst in de body
  • Vergroot de witruimte in lange tekstblokken aan de linker- en rechtermarge.
  • Plaats afbeeldingen niet in lijn met tekst in plaats van ze boven of onder tekstblokken te plaatsen.
  • Groepeer en omringende gerelateerde elementen met witruimte

6. Laat call-to-action buttons opvallen

Met een call-to-action button wil je je bezoekers over laten gaan tot actie. Het is dus belangrijk dat deze knoppen opvallen. Idealiter zou je hiervoor een kleur gebruiken die je verder nergens anders gebruikt op je website. Bijvoorbeeld een tertiaire of split-complementaire kleur. Ik gebruik vaak de tool Coolors om een kleur te vinden die toch past binnen mijn kleurenschema, maar die wel voldoende opvalt en contrast biedt met de achtergrond en overige kleuren van mijn website.

Meer weten over kleuren, kleurencombinaties en de betekenis achter kleuren? In dit artikel vertel ik je hoe je de juiste kleuren kiest voor je ontwerp en behandel ik de basis van kleurentheorie.

7. Zorg voor goede content

Ik kom in mijn werk als webdesigner vaak tegen dat mensen zich vooral focusses op het design. Ze denken vaak foutief dat een goed design al hun problemen oplost en op magische wijze klanten aantrekt. Dit is helaas alleen niet hoe het werkt. Content is het allerbelangrijkste op een website. Goed design ondersteunt slechts de content op een website.

Mensen komen niet naar een website om het mooie design te bekijken. Ze bezoeken een website omdat ze een vraag hebben en jij wellicht het antwoord hebt. Of ze zijn op zoek naar een bepaalde dienst of product en willen weten of je website hen biedt wat zij zoeken. Dit is waarom je goede teksten moet schrijven. Natuurlijk ook om gevonden te worden op zoekmachines, maar in de eerste plaats om je bezoekers en potentiële klanten te helpen met wat ze willen. Daarbij moet het ux design dus hen daarbij helpen dit zo snel en efficiënt mogelijk te vinden.

In punt 10 ga ik hier ook nog wat meer op in, want het is namelijk belangrijk om voor het ontwerpen van je content (dus afbeeldingen en teksten) al af te hebben. Lees hier meer over bij punt 10.

8. Let op de snelheid van je website

Een veel terugkerend onderwerp op deze website: de snelheid van je website. Niet voor niets, want snelheid is zo ontzettend belangrijk in het vasthouden van bezoekers op je website. Je content kan steengoed zijn en je website ontwerp super mooi. Als het echter te lang duurt om je website te laden, is er een grote kans dat je bezoeker niet eens een regel er van zal lezen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer een website langer dan 3 seconden er over doet om te laden, bezoekers weg klikken. Die ben je dus kwijt. Snelheid is dus een groot onderdeel van user experience. Verbeter je dus de snelheid van je website dan verbeter je de user experience van je website.

Niet alleen raak je bezoekers kwijt wanneer je trage website hebt, Google zet ook sterk in op snelheid en gebruikerservaring. Met de Google Core Web Vitals wordt de zoekmachinegigant steeds strenger voor websites. Een trage website heeft dus ook invloed op je ranking in Google en dus het gemak waarmee je gevonden wordt.

Je begrijpt dat het optimaliseren van de snelheid van je website een prioriteit is. Er zijn een aantal websites waar je de snelheid van je website kunt testen:

Hoe verbeter je de snelheid van je website? In het kort begint het allemaal al bij de keuze van je hosting. Dit is een investering waarop je niet wilt besparen. Zelf gebruik ik SiteGround. Wat mij betreft een goede combinatie tussen voldoende snelheid, gebruiksvriendelijke interface en een redelijke prijs. Heb je een iets groter budget? Kijk dan eens naar Kinsta of Cloudways.

Verder is de keuze van je WordPress thema belangrijk waarbij je ook het aantal geïnstalleerde plugins moet beperken. Maak gebruik van een CDN en een cache plugin. Optimaliseer je afbeeldingen: niet te grote afbeeldingen die je comprimeert met een tool als TinyPNG.

Dit is even een hoop tips en het is begrijpelijk als je bepaalde termen niet helemaal snapt. Wil je meer weten over het optimaliseren van de snelheid van je website dan raad ik je aan volgende artikelen te lezen:

9. Optimaliseer voor mobiel en tablets

Dit is een no-brainer, maar gaat soms nog mis: het optimaliseren voor weergave op mobiel en tablets. Mensen maken meer en meer gebruik van smartphones en tablets. Het is dus belangrijk dat je website goed werkt op deze mobile devices.

In Elementor, de page builder die ik gebruik voor mijn websites, kun je gemakkelijk je pagina’s aanpassen voor mobiele weergave. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde elementen, zoals grote afbeeldingen, niet tonen op smartphones en tablets. Anderzijds kun je ook juist bepaalde elementen wel laten zien op mobile devices, maar verbergen voor desktop. Je kunt ook de grootte van kopjes en titels aanpassen aan mobiele weergave. Vergeet ook niet de grootte van je knoppen. Buttons moeten groot genoeg zijn en het moet gemakkelijk zijn om op te tikken. Maak je niet gebruik van Elementor dan zijn e veel thema’s die ook opties bieden om je website mobielvriendelijk te maken.

10 Gebruik tijdens het ontwerpen echte content

Bij punt 7 heb ik al het belang van goede content behandeld. Om een goed UX design te kunnen ontwerpen, is het belangrijk dat je deze content al paraat hebt voordat je een website gaat ontwerpen. Goed design is afhankelijk van het vooruit kunnen plannen van alle onderdelen.

Als je niet zelf je website ontwerpt, help je je website designer ontzettend door alle teksten en foto’s alvast gereed te hebben. De lengte van teksten, de hoeveelheid aan teksten, het aantal afbeeldingen die op een pagina moeten komen, bepalen voor het grootste gedeelte de layout van die pagina. Met dummy tekst kun je dit nooit echt goed inschatten. Dit levert extra werk op voor de designer en dus extra vertraging en geld voor jou als opdrachtgever.

Conclusie

Met deze 10 tips verbeter je de user experience van je website. Een goede gebruikerservaring zorg er voor dat je bezoekers langer blijven op je website en hopelijk de door jou gewenste actie ondernemen. Een aantal goede tips om de user experience van je website te verbeteren zijn het goed weten wie je doelgroep is en begrijpen wat ze nodig hebben en willen, je website ontwerp simpel te houden met voldoende witruimte, je te focusses op goede content die aansluit bij je doelgroep, je website te optimaliseren voor snelheid en vergeet ook zeker niet de mobielvriendelijkheid van je website.

Heb jij hulp nodig met het verbeteren van je user experience van je website? Ik help je graag. Neem contact met me op zodat we samen de mogelijkheden kunnen bespreken.

UX tips pinterest afbeelding

In dit blog bericht staan een aantal affiliate links. Als je een product aanschaft via deze links krijg ik hiervan een kleine commissie. Uiteraard brengt dit geen extra kosten met zich mee. Het stelt mij in staat om meer van dit soort gratis content aan te bieden. Bedankt voor je steun!

ComputerComputer

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

Houdt jouw Wordpress website veilig met deze 6 tips
Wordpress

Hoe houd je je WordPress website veilig? 6 maatregelen die je nu kunt nemen om jouw website te beveiligen

WordPress is een enorm populair CMS. Vele websites gebruiken het, zo ook onze website. Veel website eigenaren staan er echter niet bij stil dat WordPress, mede door zijn populariteit, gevaren met zich meebrengt. Onbeveiligde WordPress websites zijn een gewillig slachtoffer voor hackers en kwaadwillenden. Het is daarom van essentieel belang je website goed te beveiligen.

Lees meer »
Logo ontwerp checklist
Logo ontwerp

Logo ontwerp checklist + gratis download

Met een logo ontwerp checklist kun je er voor zorgen dat je logo ontwerp communiceert wat jij met je bedrijf wilt uitstralen. Veel bedrijven besteden niet genoeg aandacht aan hun logo. Zonde, want een logo ontwerp is vaak het eerste van je bedrijf waar een potentiële klant in aanraking met komt. Bewust of onbewust krijgen

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top