Hoe kies je de juiste kleuren voor je ontwerp? Kleurentheorie voor beginners

Hoe kies je de juiste kleuren voor je ontwerp - Kleurentheorie voor beginners

Kleuren zijn een essentieel onderdeel van grafisch vormgeving en webdesign. Het is zelfs zo belangrijk dat het kiezen van de juiste kleuren invloed heeft op het succes van bijvoorbeeld je website. Elke kleur heeft een eigen betekenis en communiceert (bewust en onbewust) een boodschap naar je doelgroep. Hoe kies je de juiste kleuren voor je ontwerp? Om goede keuzes te maken, met je natuurlijk wel de juiste kennis in huis hebben. In deze blog neem ik je mee in de wereld van kleuren en leg ik je de basis van kleurentheorie uit.

Het kleurenwiel

kleurenwiel - Hoe kies je de juiste kleuren voor je ontwerp
Het kleurenwiel met primaire, secondaire en tertiaire kleuren

Het kleurenwiel bestaat uit 12 kleuren. Rood, geel en blauw zijn primaire kleuren. Violet, oranje en groen zijn secondaire kleuren. Combineer je een primaire kleur met een secondaire kleur dan krijg je een tertiaire kleur (roodoranje, geeloranje, geelgroen, blauwgroen, blauw-violet, rood-violet).

Kleurencombinaties

Als ontwerp maak je kleurenschema’s door verschillende kleurenfamilies te combineren van het kleurenwiel. Dat gaat het beste wanneer je je houdt aan de volgende 6 kleurencombinaties om kleurenharmonie te creëren.

kleurtheorie voor beginners - 6 kleurschemas

1. Analoog

Analoge kleuren staan naast elkaar op het kleurenwiel, zoals bijvoorbeeld geel, oranje en rood. Deze kleurenschema’s creëren een gevoel van harmonie en samenhang zonder saai te zijn.

2. Monochroom

Monochrome kleurenschema’s bestaan uit verschillende tinten en verzadigingen van een basiskleur uit het kleurenwiel. Dit zijn vaak harmonieuze kleurenschema’s maar het gevaar bij monochrome kleuren is wel dat soms een beetje monotoon kan worden. Dit kun je doorbreken door 1 andere, bijpassende kleur te gebruiken.

3. Complementair

Complementaire kleuren staan recht tegenover elkaar in het kleurenwiel. In webdesign kun je dit bijvoorbeeld gebruiken door voor je call-to-action buttons zodat deze extra opvallen.

4. Split-complementair

Split-complementair is een variatie op het complementair kleurenschema. Bij split-complementair wordt er 1 primaire kleur gecombineerd met 2 analoge kleuren.

5. Triadisch

Een triadisch kleurenschema kun je vinden door een driehoek te plaatsen op het kleurenwiel. De 3 kleuren waar de punten van de driehoek zich bevinden is een triadisch kleurenschema. Dit creëert een levendige, maar gebalanceerd kleurenschema.

6. Tetradisch

Dit zijn de 4 kleuren die in een vierkant of rechthoek in het kleurenwiel te staan. Tetradische kleurenschema’s zorgen voor een visueel contrast, maar blijft toch ook harmonieus. In principe worden er 2 paren van complementaire kleuren gebruik.

Kleurenpsychologie

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis. Je kunt kleur gebruiken ter ondersteuning van de boodschap die je over wilt brengen met je ontwerp. Let er ook op dat kleuren verschillende betekenis hebben in verschillende kleuren. Als je bedrijf internationaal, en dan vooral buiten het Westen, opereert wees je hier dan bewust van.

Rood

Rood is een levendige kleur met veel, soms tegenstrijdige, betekenissen. Zo is het de kleur van de liefde, maar ook van de duivel. Het bijzondere van deze kleur is dat deze zelfs fysiek op mensen van invloed is. Uit onderzoek blijkt dat het zelfs dat rood je bloeddruk en ademhaling kan laten stijgen.

Donkerrood kan elegantie uitstralen, fellere tinten rood juist energie. Rood is de kleur van gevaar. Denk maar eens aan een stoplicht en verkeersborden die gevaar aangeven.

Rood kan je heel goed gebruiken als een accentkleur, maar teveel rood kan een overweldigend effect hebben. Gebruik dus met mate.

Oranje

Oranje is een warme kleur die minder agressief is dan rood. Oranje is een kleur die opvalt en energie uitstraalt. Daarnaast wordt oranje ook geassocieerd met pompoenen en herfst.

Geel

Geel is bij uitstek een kleur waar de meningen nogal over verschillen: you love it or you hate it. Geel is een echte eyecatcher en wordt geassocieerd met zon, vrolijkheid warmte en zomer. Donkergeel en goud kunnen ook een gevoel van luxe geven terwijl feller geel juist goedkoop aanvoelt.

Groen

Groen is natuurlijk in de eerste plaats de kleur van de natuur. Niet voor niets gebruiken merken die geassocieerd worden met natuur, gezondheid, ecologisch, biologisch, enzovoort, de kleur groen.

Blauw

Blauw is de kleur van de betrouwbaarheid en zakelijkheid. Politici dragen niet voor niets vaak blauwe pakken. Blauw kan ook conservatief overkomen waardoor blauw ook associaties oproept als saai en afstandelijk. Tenslotte wordt deze kleur ook vaak geassocieerd met mannelijkheid.

Bruin

Bruin is de kleur van de aarde. Een warme kleur die ook als saai worden gezien.

Paars

Paars wordt geassocieerd met rijk en luxe. Lichtere paars tinten worden geassocieerd met vrouwelijkheid, lente en romantiek. Ook spiritualiteit wordt gelinkt aan paars.

Wit

Wit is puur, onschuldig, rein en steriel. Het symboliseert vrede en eenvoud. In design neemt wit een belangrijke plaats in. Witruimte is namelijk essentieel om ontwerpen overzichtelijk te maken. In minimalistische ontwerpen zie je wit, vaak in combinatie met zwart, ook veel terug.

Zwart

Zwart associëren we met kracht en elegantie, maar ook met “het kwaad”, rouw en dood. Het gevecht tussen goed en slecht wordt vaak uitgedrukt met wit en zwart. Zwart kan zowel als conservatief als modern gezien worden. Het ligt er dus ook echt aan waarmee je deze kleur combineert.

Gratis Website + SEO Checklist

Handige tools

Zelfs met deze uitleg is een kiezen van een goed kleurenschema nogal een uitdaging. Hoe kies je de juiste kleuren voor je ontwerp? Gelukkig zijn er diverse tools die je dit een stuk gemakkelijker maken. Mijn favoriet is Coolors.co. Het handige van deze tool is dat je ook kunt kiezen voor een bepaald kleurenschema, zoals bijvoorbeeld monochromatisch, analoog, complementair, enzovoort.

Ook Adobe heeft een handige tool. Bij Adobe Color kun je ook aan de slag met het kleurenwiel en kleurenschema’s. Hier kun je ook nog eens je kleurmodus aangeven: RGB of CMYK. Weet je niet wat RGB en CMYK kleuren inhouden? Eerder legde ik al 10 grafische termen uit voor niet-ontwerpers.

Inspiratie nodig?

Nog steeds lastig om een mooie combinatie te krijgen? Op de website Colourlovers vind je diverse kleurenschema’s. Design Seeds biedt ook nogal wat kleur inspiratie. Ook op het Birdie Design Instagram account post ik regelmatig kleurenschema’s.

Tenslotte vind je op deze blog de nodige kleurinspiratie:

kleurentheorie Pinterest afbeelding

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

mailchimp handleiding
Marketing

Zo zet je een emailcampagne op met MailChimp: deel 2

Welkom bij dit tweede deel van onze MailChimp handleiding: Zet een emailcampagne op met MailChimp. In het eerste deel hebben we een MailChimp account aangemaakt en onze eerste email ontworpen. Vandaag gaan we contacten toevoegen, instellingen aanpassen en uiteindelijk je eerste emailcampagne verzenden. Contacten toevoegen Het is nogal een belangrijk onderdeel van “Zet een emailcampagne

Wat zet je op je visitekaartje? Tips voor een effectief visitekaartje
Branding

Wat zet je op je visitekaartje? Tips voor een effectief visitekaartje

Een visitekaartje is een handig middel om potentiele klanten contact met je te laten opnemen. Eigenlijk zou je ze altijd op zak moeten hebben, want je weet tenslotte nooit wie je vandaag gaat ontmoeten. Met een goed ontworpen visitekaartje kom je professioneel over en het zorgt ervoor dat de mensen die je ontmoet je zullen

De beste contactformulier plugins voor Wordpress
Wordpress

De beste contactformulier plugins voor WordPress

Tot voor kort maakte ik gebruik van het bekende Contact Form 7, maar hier ben ik vanaf gestapt. Ik was op zoek naar een betere contactformulier plugin die wat lichter was. Wat zijn de beste contactformulier plugins voor WordPress? Ik vertel het je in de ze blog Waarom ik af ben gestapt van Contact Form

Zo zet je een emailcampagne op met MailChimp Handleiding
Marketing

Zo zet je een emailcampagne op met MailChimp: deel 1

Email is een krachtig middel om klanten aan je te binden en om je omzet te zien groeien. Heb je het budget om iemand in te huren voor de marketing van je bedrijf dan is dat natuurlijk mooi, maar als klein bedrijf heb je dit budget waarschijnlijk niet. Geen nood! Zet een emailcampagne op met

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top