Inmiddels is al bijna weer de eerste maand van het jaar voorbij. We keken eerder al naar de webdesign en logo design trends van 2022. Het kiezen van de juiste kleuren is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van grafisch design. Het speelt een belangrijke rol bij het oproepen van emoties, het beïnvloeden van gedrag, het overbrengen van toon, het definiëren van stijl en nog veel meer. Welke kleuren ga je in dit nieuwe jaar zien? Dit zijn de kleurentrends in 2022.
Kleurentrends in 2022
In de 2020 en 2021 zagen we vooral heftige, felle kleuren. Dat gaat veranderen! De kleurentrends die we in 2022 zien, zijn de wat zachtere tinten en simplistische kleurenpaletten. Ook gaan we terug naar de jaren 90 met mooie retro-tinten en nostalgie. Denk niet dat deze kleurtrends saai zijn. Het zijn vooral veel moderne en creatieve interpretaties van kleurtrends die nieuw leven worden inblazen.
Dit zijn de kleurentrends in 2022:
- Pretty pastels
- Rustieke aardetinten
- Blast from the past
- Primaire kleuren
- Subtiel en minimalistisch
- Pantone kleur van het jaar: Very Peri
1. Pretty pastels

Kleurrijke en toch subtiele pasteltinten zorgen voor een rustgevende, esthetische basis voor elk ontwerp. Verwacht in 2022 meer ontwerpen die pastelkleuren een twist geven. Die draai kan ze combineren met geometrische vormen, lijnen, illustraties of als patroon. Ook zien we kleurverlopen in pasteltinten. Pasteltinten geven een mooie, dromerige achtergrond voor alles, van webpagina’s tot branding en posts op sociale media. Met kleurverlopen kun je kleur, diepte en textuur toevoegen aan je ontwerpen.
2. Rustieke aardetinten

Natuurlijke aardetinten maken een comeback. Deze neutrale kleuren, van rijke bruintinten, beige en terracotta rood tot groen, oker en grijs, zijn bijzonder populair geworden voor gebruik in branding design, social media templates, websites en briefpapier.
Wereldwijd ligt de focus in de “echte” wereld al een tijd op duurzaamheid en milieubewustzijn, daarom is het geen wonder dat we deze kleuren ook terug zien op het gebied van grafisch vormgeving.
3. Blast from the past

Ik haalde het al even aan in de inleiding van dit blog artikel, maar retro is hip! We zien deze trend ook al bij webdesign en logo design en daar hoort natuurlijk ook bijpassend kleurgebruik bij. Het doel van deze trend is het overbrengen van een gevoel van nostalgie, comfort en vertrouwelijkheid. Daarom zie je bij deze trend niet zo zeer schreeuwerige kleuren, maar eerder een zachte art-deco kleurenpaletten.
4. Primaire kleuren

Primaire kleuren bestaan uit blauw, geel en rood. Dit zijn dus niet bepaald de meest subtiele kleuren. Primaire kleuren creëren een sfeer van levendigheid, positiviteit en creativiteit en zijn zeer geschikt voor het maken van een gedurfd visueel statement. Deze kleuren zijn natuurlijk vooral ook bekend van de wereldberoemde kunstwerken van Piet Mondriaan.
5. Subtiel en minimalistisch
Bij deze trend wordt de saturatie van kleuren een stuk minder wat resulteert in subtiele, zachtere tinten en gedempte kleuren. Deze kleurenschema’s zijn uitstekend te gebruiken voor een moderne, minimalistische look. Je kunt hierbij denken aan pasteltinten, mosgroen of een wat donkere tint oranje.

Natuurlijk is het ook goed mogelijk om meerdere trends met elkaar te combineren, zoals we in het logo hierboven zien. Dit logo design gebruikt primaire kleuren, maar wel in een zachtere tint waardoor het voor het oog een zeer aangename kleurcombinatie is.
6. Pantone kleur van het jaar: Very Peri

Elk jaar kiest Pantone een “kleur van het jaar”. Dit jaar kiezen ze voor het prachtige Very Peri. Peri is afgeleid van de violet/paarse bloem de maagdenpalm. Dit is wat de vice-president van het Pantone Color Institute over deze kleur te zeggen heeft: “De Pantone-kleur van het jaar weerspiegelt wat er in onze wereldwijde cultuur gebeurt en geeft uiting aan wat mensen zoeken naar die kleur kan hopen te beantwoorden. Terwijl de samenleving kleur blijft erkennen als een belangrijke vorm van communicatie, en een manier om ideeën en emoties uit te drukken en te beïnvloeden, en om te verbinden en te verbinden, benadrukt de complexiteit van deze nieuwe met roodviolet doordrenkte blauwe tint de uitgebreide mogelijkheden die voor ons liggen.”
Als je een beetje thuis bent in psychologie achter kleuren dan weet je dat paars o.a. staat voor creativiteit terwijl blauw vaak wordt geassocieerd met vertrouwd en degelijk. Een mooie combinatie die past in de geest van alle andere kleurentrends van 2022.
Conclusie
Eigenlijk kunnen we maar 1 conclusie trekken uit al deze kleurentrends: 2022 wordt het jaar van wat subtieler kleurgebruik, met een uitzondering daargelaten. Zo zien we veel rustige pasteltinten, rustieke aardtinten en minimalistische kleurpaletten. Ik denk dat we allemaal wel toe zijn aan een kalmer jaar en het lijkt er op dat de kleuren van 2022 zich daarop aanpassen. Toch een wat meer sprekendere kleur? Kijk dan eens naar de primaire kleuren. Zeker weten dat je met blauw, rood en/of geel een visueel statement maakt!
