Welke kleuren gebruik jij voor je bedrijfsidentiteit? De betekenis van kleuren in design

Kleurentheorie: wat kleuren betekenen

Kleuren zijn ontzettend belangrijk in een ontwerp. Ze kunnen er voor zorgen dat je de aandacht trekt of dat je juist de plank volledig mis slaat. Elke kleur heeft een betekenis, dus het is belangrijk dat de kleur van bijvoorbeeld een logo past bij wat jij met je bedrijf wilt uitstralen. Wat is de betekenis van kleuren in design? In deze blog duiken we dieper in de kleurenpsychologie en de associaties die kleuren kunnen oproepen.

De betekenis van kleuren: rood

Rood

Allereerst beginnen we met de kleur rood. Rood is een primaire kleur en nogal een kleur van tegenstellingen. De kleur wordt namelijk geassocieerd met gevaar (niet voor niets zijn stoplichten rood), agressie, vuur en oorlog, maar ook met liefde en passie. Het wordt ook geassocieerd met de duivel en cupido. Wat ook een bijzondere eigenschap van deze kleur is, is het fysieke effect het heeft op mensen. Uit onderzoek blijkt dat de kleur rood er voor zorgt dat een verhoogde bloeddruk en ademhaling. 

Buiten onze Westerse wereld heeft rood andere associaties. In China is rood de kleur van geluk en voorspoed. In Zuid-Afrika is rood weer de kleur van rouw. Wanneer je ontwerp dus bedoeld is voor de internationale markt is het dus goed om stil te staan bij de associaties die rood met zich meebrengt. 

Rood kan een krachtige accent kleur zijn. Wanneer het te veel wordt gebruikt in ontwerpen kan het juist overweldigend zijn. Rood is een veelzijdige kleur. De lichtere tinten zijn energiek en de donkere tinten juist meer krachtig en elegant.  

Bekende voorbeelden van rode logo’s zijn CNN, Coca Cola, Canon en Netflix.

De betekenis van kleuren: oranje

Oranje

Oranje is een secundaire kleur en staat voor energie, creativiteit en vrolijkheid. De wat meer verzadigde tinten kunnen geassocieerd worden met de aarde en de herfst.

In designs kan oranje de aandacht vragen, maar is wat minder agressief daarin als rood. Verder heeft de kleur heeft een net wat vriendelijker uitstraling dan rood.  

Bekende merken die oranje gebruiken zijn: Fanta, Nickelodeon en Mastercard (samen met rood).

De betekenis van de kleur geel

Geel

Geel is een energieke, felle kleur. Het is een primaire kleur die geassocieerd geluk, hoop en natuurlijk de zon. In sommige landen betekend geel echter heel wat anders. Zo is in Egypte geel de kleur van rouw. 

Bekende merken die geel gebruiken zijn: IKEA, McDonalds, Nikon en Snapchat.  

De betekenis van de kleur groen

Groen

Dit is natuurlijk een inkoppertje. Groen heeft een sterke associatie met biologisch en ecologisch. Het heeft ook kalmerende kwaliteiten, maar natuurlijk niet zo sterk als blauw dat heeft. 
Felle tinten zijn energieker terwijl donkerder tinten meer stabiliteit uitstralen. 

Bekende merken die groen in hun branding gebruiken zijn: Hellofresh, BP, Spotify en TicTac. 

Kleurenpsychologie: de betekenis van blauw

Blauw

Blauw is een primaire kleur en een echte klassieker wat betreft design. Het wordt veel gebruikt in diverse uitingen. Het is niet voor niets dat politici vaak een blauw pak aanhebben. De kleur straalt namelijk betrouwbaarheid, kalmte, waardigheid en volwassenheid uit. Lichtblauw is ook een frisse kleur en straalt vriendelijkheid uit, terwijl donkerblauw meer kracht uitstraalt. 

Blauw is in de design wereld dus een veelgebruikte kleur. Veel zakelijke websites gebruiken de kleur in hun website om kracht en betrouwbaarheid uit te stralen. 

Bekende merken die groen in hun branding gebruiken zijn: LinkedIn, Paypal, Hewlett Packard, Visa en Twitter. 

Paars

Paars

Kies roze voor een moderne, jonge en luxe look. Paars is een combinatie van rood en blauw. Het wordt ook geassocieerd met creativiteit en verbeeldingsvermogen.
Donkerpaars wordt geassocieerd met rijkdom en royalty. Lichtpaars wordt meer als romantisch gezien. 

Bekende merken die groen in hun branding gebruiken zijn: Yahoo, Lucardi juwelier en Milka. 

Kleurentheorie: zwart

Zwart

Zwart is een neutrale kleur die geassocieerd wordt met macht, elegantie en luxe. De kleur heeft ook wat negatievere associaties, zoals rouw en dood. Wanneer je op zoek bent naar een luxueuze en elegante uitstraling dan is zwart een goede keuze. Zwart wordt natuurlijk ook veel gebruikt voor teksten. 

Merken die zwart gebruiken zijn: Chanel, Adidas, Prada en Nike.

Kleurentheorie blog: wit

Wit

Als laatste is de kleur wit aan de beurt. Wit tegenovergestelde van zwart, maar past, net zoals zwart, bijna elk kleur goed samen. De kleur wordt vaak geassocieerd met puurheid, goedheid en schoonheid, daarom wordt deze kleur vaak gebruikt in de gezondheidszorg en door tandartsen. Engelen worden vaak in het wit afgebeeld en bruiden dragen vaak wit op hun trouwdag.

In designs wordt wit vaak gebruikt om andere kleuren of elementen er uit te laten springen. Ook wordt wit wel gebruikt voor het creëren van een minimalistische look.

Conclusie

Kortom, door de betekenis van kleuren is het belangrijk om goed na te denken over welke kleur(en) je wilt gebruiken in je branding en website. Bij een verkeerde keuze voor een kleur zou je zomaar iets kunnen uitstralen wat niet de bedoeling is. Door te weten waar welke kleur mee geassocieerd wordt weet jij precies hoe je kleur tot je voordeel kunt laten werken. Natuurlijk helpen wij je graag bij de keuze voor een geschikte kleur. Vaak doen we voorstellen voor een logo ontwerp in meerdere kleuren. Welke kleur gebruik jij voor de uitingen van jouw bedrijf? En passen die goed bij wat jij wilt uitstralen? Laat het ons weten door een berichtje hieronder achter te laten.

Meer weten over kleur? Dan raad het boek Kleurenleer van Johannes Itten aan. ik Ook Color van Betty Edwards is een aanrader. Dit boek gaat ook dieper in op de harmonie van kleuren.

Welke kleuren gebruik jij voor je bedrijfsidentiteit? Alles over de betekenis van kleuren in design

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

5 punten die elke blog post moet hebben
Bloggen

5 punten die elke blog post moet hebben

Elk bedrijf zou een blog moeten hebben. Het hebben van een blog kan namelijk veel voordelen hebben, niet in de laatste plaats voor de SEO. Ook kun je laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Het schrijven van blogs kan nog wel eens lastig zijn. Waar schrijf je bijvoorbeeld elke week over? Ook

Lees meer »
seo tips om je website een boost te geven
Marketing

12 SEO tips om je website een boost te geven

Bijna iedereen gebruikt Google om te zoeken naar een product of dienst. Als website eigenaar is het dus belangrijk om hoog in de zoekresultaten te staan. Hoe hoog jouw site scoort hangt af van verschillende factoren. Gelukkig kun je zelf ook veel hier aan doen door je website te optimaliseren. Wanneer je zelf een website

Lees meer »
Tips voor een effectieve blog
Bloggen

Tips voor een effectieve blog

Heb jij al een blog? Zo niet, dan zou ik er zeker eens over nadenken toch te beginnen met bloggen. Een blog is namelijk een uitstekende manier om meer verkeer naar je website te leiden. Dat lukt echter alleen als je blogs ook aan een aantal eisen voldoen. In dit blog artikel vind je handige

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top