Logo trends in 2022

Logo design is continu in beweging. Wil jij dit jaar een nieuw logo? Dan is het goed om op de hoogte te zijn van de laatste trends. In dit artikel lees je meer over de logo trends in 2022.
logo trends in 2022

In dit artikel

Logo trends in 2022

Logo design is continu in beweging. Vaak zien we niet hele rigoureuze veranderingen in de logo trends, maar eerder een andere, vernieuwende kijk op trends die we al een tijdje zien. Dat is voor het komende jaar niet anders. Zo zien we bijvoorbeeld de kleurverlopen logo trend al een tijdje en zal deze ook in 2022 nog terug komen. Toch zijn er wel een aantal nieuwe trends te spotten. Wat te denken bijvoorbeeld van een revival van de jaren 90? In dit artikel lees je alles over de logo trends in 2022.

De logo trends in 2022

Dit zijn 8 logo trends die we gaan zien in het komende jaar:

  1. Kleurverlopen
  2. Back to the 90s
  3. Overlappende elementen
  4. Experimenteren met typografie
  5. Handgetekende elementen
  6. Monochromatische kleurenschema’s
  7. Geometrie
  8. Negatieve ruimte

1. Kleurverlopen

DataRocket logo - modern logo ontwerp

Kleurverlopen of, op z’n Engels, gradients is een trend die we dit jaar ook al zagen. Het afgelopen jaar waren kleurverlopen al bezig aan een comeback en ook in 2022 zijn ze voorlopig nog relevant. Niet alleen in logo design, maar ook in website design gaan we gradients zien.

Een kleurverloop ontstaat wanneer kleuren geleidelijk in elkaar overlopen. Verlopen kunnen variëren van monochromatische schema’s tot vele kleuren of tinten die samenvloeien. Welke kleuren je ook gebruikt, een goed verloopontwerp moet samenhangend en vloeiend lijken. Het integreren van gradients kan in een logo diepte en dimensie toevoegen.

Bedenk bij het toepassen van deze trend wel dat een kenmerk van een goed logo-ontwerp is dat het er op elk formaat en op elke locatie goed uit moet zien. Dit kan soms lastig zijn bij het gebruik van verlopen. Mijn tip is dan ook om kleurverlopen minimaal toe te passen en alleen te gebruiken voor een deel van het ontwerp. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij het bovenstaande logo waarbij ik alleen een subtiel kleurverloop heb toegepast op het beeldmerk.

2. Back to the 90s

mario game retro logo trend 2022

Dit is een vrij heftige trend die lang niet iedereen zal aanspreken. Kenmerkend voor de ‘back to the 90s’ trend zijn felle kleuren, bijzondere fonts en abstracte, geometrische vormen. Als je deze retro of nostalgische stijl wilt gebruiken in je logo-ontwerp, moet je het gebruiken op een manier die zowel authentiek is als in lijn met je merkboodschap. Het is in ieder geval een trend die vooral geschikt is voor merken die durven en niet bang zijn om op te vallen. Bedenk dus ook bij het toepassen van deze trend of dit ook past bij je doelgroep.

3. Overlappende elementen

Dit is een echte nieuwe trend. Door elementen met elkaar te laten overlappen creëer je diepte in je logo-ontwerp. In principe kun je diverse elementen met elkaar laten overlappen: letters, vormen, kleuren, symbolen, enzovoort. Uiteraard is hierbij ook weer het uitgangspunt om wel op te letten dat het allemaal leesbaar blijft.

paypal logo design trend met overlappende elementen

Een mooi voorbeeld van deze trend het logo van PayPal waarbij de 2 P’s elkaar overlappen.

4. Experimenteren met typografie

doorlopende typografie - logo trends 2022

In 2022 gaat ook typografie in logo design naar de next level. Logo’s die bestaan uit alleen een woordmerk (dus zonder beeldmerk) zijn altijd in. Dit jaar wordt er voor de echte durfal flink geëxperimenteerd met typografie. Zo zien we bijvoorbeeld woordmerken waarbij bepaalde letters wordt uitgerekt. Ook doorlopende letters is iets wat we veel gaan zien. Een voorbeeld hiervan is de typografie van de Netflix hit Squid Game. Verder zien we ook verschillende letter hoogtes en wordt er gespeeld met de kerning (de ruimte tussen de letters). Kortom, de sky is the limit. De ultieme trend om je creativiteit op los te laten.

5. Handgetekende elementen

handgetekend logo
Ontwerp door Elrmira Gokoryan op Dribbble

Dit is 1 van mijn favoriete logo trends in 2022. Een met de hand getekend logo biedt meer creatieve vrijheid en is uniek. Deze trend geeft een logo een persoonlijk tintje waardoor je uitstraalt toegankelijk en benaderbaar te zijn. Handgetekende elementen laat authenticiteit zien.

Handgetekende krabbels, vrije vormen en typografie kunnen in alle soorten logo’s worden gebruikt, van lettervormen tot iconen, emblemen en combinaties van beeldmerken en woordmerken. In 2022 zullen we logo’s gaan zien met unieke, met de hand getekende details, en nieuwe en creatieve manieren vinden om de visie van een bedrijf uit te drukken.

6. Monochromatische kleurenschema’s

animal planet monochromatisch logo ontwerp

In 2022 gaan we monochromatische kleurenschema’s gaan zien. Monochromatisch betekent dat je maar één kleur gebruikt bij het ontwerpen van je logo. Dit klinkt misschien simpel of saai, maar het is precies het tegenovergestelde. Door het creëren van een mooi kleurenpalet met verschillende tintje en tonen van een specifieke kleur kun je textuur en diepte toevoegen aan je logo.

Kleuren in design zijn belangrijk, en als je er maar één gebruikt, is het belangrijk om een goede keuze te maken. Wanneer je kiest voor een monochroom logo-ontwerp, houd dan rekening met de associaties en gevoelens die bij elke tint horen.

De kleurentrends in 2022 zijn helder, aards en warm. Gedempte tinten en rustgevende warme neutrale kleuren blijven ook aan kracht winnen als een trend voor het jaar. Zoals met alle trends is het verleidelijk deze modieuze kleuren uit te proberen, maar blijft vooral trouw aan je merkidentiteit en houdt vast aan tinten en kleuren die je boodschap overbrengen.

7. Geometrie

Geometrische vormen is een logo trend die we ook al in 2021 zagen. In 2022 veranderd daar niet zoveel aan. We zien geometrie terug in typografie, maar ook zeker in de beeldmerken. Gebruik cirkels, vierkanten, lijnen, driehoeken en andere geometrische vormen in je logo design.

geometrisch logo

Een mooi voorbeeld van een geometrisch logo is het logo van Google Drive.

8. Negatieve ruimte

witruimte met afbeeldigen logo ontwerp
Ontwerp door Xavier Esclusa Trias op Behance

Het gebruiken van negatieve ruimte of witruimte vind ik zelf altijd ontzettend gaaf. Dit is ook weer zo’n trend die je eigenlijk altijd wel blijft zien. Wanneer goed uitgevoerd is levert het dan ook een visueel sterk logo op. Er zijn heel veel bekende voorbeelden van negatieve ruimte. Wie kent niet het FedEx logo waarbij er tussen de ‘E’ en de ‘x’ een pijl zichtbaar is. In 2022 wordt deze trend ook gebruikt samen met afbeeldingen, zoals het voorbeeld hierboven. De witruimte wordt als het ware als een leeg “canvas” gezien wat gevuld kan worden met afbeeldingen afbeeldingen die passen bij het logo en jouw boodschap.

Conclusie

De logo trends in 2022 zijn een mengeling van een frisse kijk op oudere trends en compleet nieuwe trends. Bij trends is altijd het devies om niet klakkeloos elke trend maar op te volgen, maar bedenk ook of een bepaalde trend ook past bij jouw doelgroep. Daarnaast maak je een logo niet voor 1 jaar, maar moet een logo-ontwerp diverse jaren meegaan. Toch kun je je huidige logo al met kleine aanpassingen helemaal up-to-date maken. Wil jij ook je logo een opfrisser geven? Ik help je daar graag bij. Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

Logo design trends 2022 Pinterest afbeelding

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.