7 kenmerken van een goed logo ontwerp

7 kenmerken van een goed logo ontwerp

Een logo ontwerp is een essentieel onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Het maakt je bedrijf herkenbaar en het is vaak het eerste van je bedrijf waar een (potentiële) klant mee in aanraking komt. Het laat een bepaalde mate van professionaliteit zien, mits je een goed logo hebt natuurlijk. Een sterk logo ontwerp is dus van belang voor je bedrijf, maar dat werpt de vraag op wat een goed logo precies is. Waar moet een goed logo ontwerp aan voldoen? Dit zijn de 7 kenmerken van een goed logo ontwerp.

De 7 kenmerken van een goed logo ontwerp

Een sterk en herkenbaar logo design ontwikkelen is een hele kunst. Een goed logo ontwerp heeft een aantal eigenschappen:

  1. Een goed logo is simpel
  2. Het logo ziet er op elke schaal goed uit
  3. De keuze van het lettertype voor je woordmerk past bij wat je wilt uitstralen
  4. Het logo is uniek
  5. Je logo ontwerp is tijdloos
  6. Je logo is veelzijdig
  7. Het logo past bij de doelgroep

Een goed logo ontwerp alleen zorgt natuurlijk niet voor een rinkelende kassa. Wel een sterk logo kan echter wel de uitstraling van je bedrijf versterken. Het geeft klanten direct een indruk van je bedrijf en zorgt voor naamsbekendheid en herkenbaarheid.

1. Het is simpel

Een goed logo ontwerp is simpel. Te veel details geeft vaak problemen. Sowieso is een te gedetailleerd logo veel lastiger te onthouden. Dat betekend dat merkherkenning een stuk lastiger gaat worden. Aan een te ingewikkeld logo kunnen ook technische problemen kleven. Daar kom ik bij het volgende punt nog even op terug.

Een simpel logo klinkt alsof het heel makkelijk te maken is. Er is echter niets moeilijker dan een logo terug brengen tot de essentie. Een goed logo ontwerp communiceert zo simpel mogelijk de boodschap van je bedrijf. Toeters en bellen leiden daar alleen maar vanaf.

2. Het logo ontwerp ziet er op elk formaat en locatie goed uit

Dit is een veel voorkomend probleem. Dit is ook waarom bijvoorbeeld een te gedetailleerd logo geen goed idee is. Al die kleine details zien er misschien nog goed uit op een billboard, maar werkt het ook als het logo afgedrukt wordt op een pen of visitekaartje? Hetzelfde geldt ook voor het toepassen van kleurverlopen. Less is more. Een goed logo ontwerp moet zowel op groot formaat als op een klein formaat en op elke locatie er goed uit zien en leesbaar zijn.

3. De keuze voor het lettertype past bij wat je wilt uitstralen

Een logo communiceert, als het goed is, wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld. Daar past de keuze voor een lettertype ook bij. Ook hier is van belang dat je er op let dat het lettertype goed leesbaar blijft op een klein formaat. Daarnaast is het ook verstandig om je af te vragen of je font past bij je branche. Natuurlijk wil je je onderscheiden van de concurrentie, maar het moet wel gepast zijn. Voor bijvoorbeeld een begrafenisondernemer zou een frivool of speels lettertype zeer ongepast zijn.

Misschien vraag je je af hoe je nu een goed, passend lettertype kiest. Eerder schreef ik al een blog over de keuze van een font voor je logo met meer informatie en tips.

4. Het logo is uniek

Je wilt opvallen tussen je concurrentie. Daarvoor is het belangrijk om op een positieve manier er uitspringen met je logo. Een logo dat er uit ziet als alle andere logo’s in jouw branche zal niet opvallen. Het is altijd verstandig om te kijken wat de concurrentie doet, maar laat je dus niet te veel inspireren door je concullega’s. Zorg dus voor een uniek logo ontwerp.

5. Het logo is tijdloos

Trends zijn goed om in de gaten te houden, maar zijn op enkele uitzonderingen van voorbijgaande aard. Bepaal welke trend niet een hype is, maar bedenk welke stijl je de komende jaren nog wel gaat zien. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de minimalistische trend die we nu al een aantal jaren zien. Kies dus voor een tijdloos logo design dat de tand des tijds zal doorstaan. Dit betekend overigens niet dat een tijdloos design ook een stoffig design is. Je kunt je laten inspireren door de huidige trends, maar wel rekening houden met de toekomst.

Tijdloos betekend niet dat je nooit iets aan je logo kunt veranderen. Een tijdloos design kun je ook prima updaten. Een aantal jaren terug was 3D logo design helemaal in. Vaak compleet met een schaduwen en dergelijke. Toen kwam flat design en waren er veel merken die hun logo een update gaven. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de evolutie van het Windows logo of het Apple logo. De essentie van hun logo’s bleef hetzelfde, maar soms waren er wel flinke aanpassingen nodig om weer mee te kunnen met de huidige tijd.

6. Je logo is veelzijdig

Waarschijnlijk ga je op je logo design op divers manieren en platformen gebruiken: op social media, op je website en op huisstijl elementen zoals visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, maar wellicht ook op je auto, een billboard, reclamefolders of in de krant. Hier moet je dus nu al rekening mee houden. Bedenk hoe je nu, maar vooral ook in de toekomst je logo wilt gaan gebruiken. Dit betekend dat je veel verschillende variaties nodig hebt in composities (horizontaal, verticaal, alleen je beeldmerk, alleen je woordmerk), kleurvariaties en bestandsformaten.

7. Het logo past bij je doelgroep

Elk onderdeel van je logo en huisstijl moet aansluiten bij je doelgroep. Daarom is het belangrijk hier goed onderzoek naar te doen. Bij een groot budget zou je specifieke vragenlijsten kunnen maken en je doelgroep deze laten beantwoorden. Voor kleinere bedrijven is dat logischerwijs niet haalbaar. In dat geval zul je je doelgroep onderzoek online moeten doen. Kijk waar je doelgroep zich online bevindt en zoek uit wat hen drijft. Ook kun je onderzoek doen door o.a. te kijken naar de concurrentie om hiervan te leren.

Dit waren de 7 kenmerken van een goed logo ontwerp. Een goed logo ontwerp is belangrijk voor je bedrijf. Het straalt uit waar jij voor staat en geeft je bedrijf een zekere professionaliteit. Ben jij op zoek naar een goed, professioneel logo? Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op.

Niet het budget voor een custom logo en huisstijl? StudioModena is een branding kit die ik ontwikkelt heb voor startende ondernemers of ondernemers die graag een professionele uitstraling willen, maar daar niet het budget voor hebben.

7 kenmerken van een goed logo ontwerp pinterest afbeeldingen
ComputerComputer

Deel dit artikel

Lees meer van de blog

Meer verkeer naar je website met Pinterest
Social Media

Meer verkeer naar je website met Pinterest: zo doe jij dat!

Pinterest is 1 van mijn favoriete social media kanalen. Pinterest is namelijk bij uitstek geschikt om meer bezoekers te trekken naar jouw website. Of je nu een nieuw bedrijf hebt of al een aantal jaren meedraait, een goede Pinterest strategie kan absoluut je website, en dus ook je bedrijf, laten groeien. In deze blog vertel

Lees meer »
Het verschil tussen een webdesigner en een webdeveloper
Website Design

Het verschil tussen een webdesigner en een webdeveloper

Je wilt een website laten bouwen, maar hoe begin je daarmee? Wat en vooral wie heb je daarvoor nodig. Waarschijnlijk kom je termen tegen als website designer en developers. Ze werken beiden met websites, maar welke heb je nou wanneer nodig? Wat is het verschil tussen een webdesigner en webdeveloper? Hoewel er wat overlap is,

Lees meer »
5 punten die elke blog post moet hebben
Bloggen

5 punten die elke blog post moet hebben

Elk bedrijf zou een blog moeten hebben. Het hebben van een blog kan namelijk veel voordelen hebben, niet in de laatste plaats voor de SEO. Ook kun je laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Het schrijven van blogs kan nog wel eens lastig zijn. Waar schrijf je bijvoorbeeld elke week over? Ook

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.