Wat is de ideale lengte voor een blog? Hoe lang moeten blogartikelen zijn?

Wat is de ideale lengte voor een blog

Als je blogs schrijft of begint met bloggen dan heb je je ongetwijfeld al eens afgevraagd hoe lang blogartikelen moeten zijn. Het is geen geheim dat een blog veel kan opleveren voor je bedrijf, mits je het bloggen goed en op een effectieve manier doet. Wat is de ideale lengte voor een blog bijvoorbeeld? Zijn ze te kort dan worden je blogs misschien niet eens geïndexeerd door Google. Haken je bezoekers bij een te lange blog af? Of maakt lengte überhaupt niet uit? Op deze vragen geef ik je in deze blog antwoord.

Wat is de ideale lengte voor een blog?

Hoe lang moet een blog zijn? Er is een verschil tussen de ideal lengte voor een blog gericht op je lezers en voor zoekmachines. Er geldt een minimum van 300 woorden. Dat is echter heel summier. Uit onderzoek blijkt dat langere blog posts beter scoren. Ga voor minstens 1000 woorden, maar nog beter zijn blog artikelen van 2000 – 3000 woorden.

Wat is de ideale blog lengte voor zoekmachines?

Laat ik eerst maar beginnen met het belangrijkste: de perfecte blog lengte bestaat niet. Het belangrijkste is dat je waarde biedt voor je lezers en goed gebruik maakt van je keywords. Ook is een goede opbouw van je blog posts is iets waar je op moet letten. Dat betekend overigens niet dat lengte niet van belang is.

Het antwoord op de vraag ‘Wat is de ideale lengte voor een blog?’ kunnen we opdelen in 2 vragen. Voor de ideale blog lengte kijken we naar wie jouw blogs gaan lezen: zoekmachines en de lezer. Natuurlijk schrijf je voor jouw lezers, maar je doel zal ook zijn om met je blogs hoger te ranken in de Google zoekresultaten. Als we bijvoorbeeld naar het advies van SEO plugin Yoast kijken dan zien we dat zij ten minste 300 woorden aanbevelen. Dat is niet zonder reden. De kans dat een blogartikel van minder dan 300 woorden wordt geïndexeerd is vrij klein. De redenatie van Google is dat zeer korte artikelen waarschijnlijk weinig waarde bieden voor de lezer. Daarom wordt dus aangeraden om je te houden aan ten minste 300 woorden. Zelf vind ik dit erg weinig en zou ik eerder gaan voor op zijn minst 1000 woorden.

Uit onderzoek blijkt dat langere blogs over het algemeen wat scoren in de zoekresultaten. Dit heeft met een aantal dingen te maken. Ten eerste is het belangrijk dat bezoekers zo lang mogelijk op jouw website moeten blijven. Als een bezoeker namelijk langer op jouw website blijft, geeft dit voor Google aan dat je waardevolle content biedt. Ten tweede komen in langere blogs meer zoekwoorden voor. Het is alleen belangrijk dat die zoekwoorden niet opvallen voor de lezer. In een te kort artikel kunnen die zinnen en woorden al heel snel gaan lijken op spam. In langere artikelen is het makkelijker om je zoekwoorden en -zinnen op een natuurlijke manier te verwerken in je teksten. Tenslotte helpt een langer blogartikel Google om te begrijpen waar de tekst over gaat. Daardoor is het voor Google gemakkelijker om te beoordelen of jouw artikel past bij de zoekvraag waardoor je dus weer hoger in de zoekresultaten zult komen.

Wat is de ideale blog lengte voor jouw lezers?

Het belangrijkste zijn jouw lezers. Voor hen schrijf je uiteindelijk je blogs. Kort gezegd is de blog lengte minder van belang voor jouw lezers. Zijn zijn tenslotte op zoek naar een antwoord op hun vraag. Of jij die nou geeft in een blog post van 300 of van 1000 woorden maakt voor de lezer niet uit. Het gaat om de waarde en relevantie van jouw content. Voor jouw lezer telt vooral hoe leesbaar jouw artikel is. De leesbaarheid bepaalt namelijk ook hoe lang jouw bezoekers op je website blijven. Niemand heeft zin om een ‘wall of text’, een lap tekst van duizenden woorden zonder een duidelijke titel en kopjes te lezen.

Wat maakt een artikel leesbaar? Het is niet per definitie zo dat een tekst van 4000 woorden of minder leesbaar wordt. Als jij goed gebruik maakt van goede kopjes is die tekst beter leesbaar dan een tekst van 400 woorden waarbij geen kopjes worden gebruikt. Die kopjes zorgen namelijk er voor dat je tekst scanbaar wordt voor je lezer. Op die manier is het namelijk een stuk makkelijker om vlug een artikel te scannen en de informatie lezen die de lezer wil lezen.

Een layout is ook erg belangrijk voor de leesbaarheid van je blogartikelen. Witruimte speelt zowel in grafisch vormgeving als website design een belangrijke rol. Veel mensen zijn visueel ingesteld, dus maak ook zeker gebruik van foto’s en eventueel video’s. Zoals ik al hierboven benoemd heb zijn kopjes essentieel voor een goed leesbare tekst en ook opsommingen lezen prettig.

Tenslotte nog een belangrijke opmerking. Gebruik geen onnodige zinnen en woorden. Geef je informatie kort en bondig weer. Het is valkuil om wat extra zinnen toe te voegen aan je teksten als je het gevoel hebt dat je tekst te kort is. Als die extra zinnen er niet toe doen, dan is dat volkomen nutteloos en help je daar de lezer absoluut niet mee. Bedenk wat belangrijk is: waardevolle content bieden voor je lezers zodat zij (snel) antwoord op hun vragen kunnen vinden in jouw artikelen.

Mijn advies

Er is dus geen magisch getal van het aantal woorden die je absoluut moet hebben. Als ik kijk naar mijn 3 succesvolste blogs dan zijn deze van gemiddelde lengte. Mijn top 3 blogs zijn:

  1. Logo bestanden: wat krijg je aangeleverd en wat kun je er mee doen? (924 woorden)
  2. Hoe kies je een font voor je logo? (1463 woorden)
  3. Top 15 gratis lettertypes voor je website, logo en huisstijl (940 woorden)

Mijn advies? Zorg in ieder geval dat je niet onder de 300 woorden komt. Als je SEO belangrijk vindt (en dat zou ik wel aanraden), probeer dan minstens 1000 woorden te schrijven. Het is een feit dat blogs onder de 1000 woorden over het algemeen minder presteren in de zoekresultaten. Meer woorden is dus beter, maar niet wanneer je blog artikel inhoudelijk niet goed is. Mijn beste advies is om dus waardevolle content te schrijven voor je lezers. Kruip in de huid van je lezers en onderzoek wat voor vragen zij hebben. Probeer daar in je blogs zo goed en duidelijk mogelijk antwoord op te geven. Kijk na het schrijven eens hoeveel woorden je hebt. Heb jij dan een artikel geschreven van 600 woorden, maar heb je alles gezegd wat je wil zeggen? Prima! Heb je een artikel van 2000 woorden en heb je toch duidelijk en kort en bondig alles verwoordt? Ook goed! Over de gehele linie zou ik er voor zorgen dat je blogs qua aantal woorden een beetje afwisselt. Niet elke blog hoeft 2000 – 3000 woorden te zijn. Blogs van 900 woorden zijn soms ook gewoon goed.

Wat zijn jouw ervaringen met de ideale blog lengte?

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe presteren jouw blogartikelen op basis van lengte? Hoe lang zijn jouw best presterende blog posts? Laat het weten in een berichtje hieronder.

de ideale lengte van een blog post pinterest afbeelding
ComputerComputer

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

Voorkom deze typografie fouten
Grafisch vormgeving

Voorkom deze typografie fouten! De don’ts van typografie

Je kiest een lettertype, de grootte en een kleurtje. Dat is het toch wel wat betreft de kunst van typografie, toch? Typografie lijkt simpel, maar schijn bedriegt. Een fout is snel gemaakt als je niet weet wat je doet. Ik kom heel wat teksten tegen waar de typografie niet bepaald optimaal is. Wanneer goed toegepast,

Lees meer »
logo ontwerp belangrijk voor jouw bedrijf
Branding

Waarom een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf

Een goed logo-ontwerp is zeker niet DE sleutel naar succes, maar wel degelijk een belangrijk onderdeel. In dit artikel leg ik uit waarom het hebben van een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf.  Waarom een sterk logo ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf Een sterk logo-ontwerp is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt.

Lees meer »
Grafische termen uitgelegd
Grafisch vormgeving

10 grafische termen uitgelegd voor niet-ontwerpers

CMYK, RGB, dpi, vectoren en pixels: grafische termen die je vaak hoort in de grafisch vormgeving wereld. Als niet-ontwerper kan al deze vakjargon best lastig zijn. In dit artikel leg je de meest voorkomende grafische termen uit.  1. CMYK CMYK staat voor de kleuren cyaan, magenta, yellow (oftwel geel) en key. Key betekend zwart. Dit

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top