Je gaat een bedrijf starten en droomt al over een mooie visuele identiteit. Waarschijnlijk trek je dan even je wenkbrauwen op bij het lezen van deze titel. Een grafisch vormgever die je aanraadt om niet met een logo ontwerp te beginnen? Het lijkt misschien een beetje vreemd, maar toch is dit wat ik iedere starter zou adviseren. Ik leg je in deze blog uit waarom ik het belangrijk vind dat beginnende ondernemers niet als eerste beginnen met een logo ontwerp.
Waarom niet beginnen met een logo-ontwerp bij de start van je bedrijf?
Ik zie het heel vaak: beginnende ondernemers nemen contact met mij op omdat ze een bedrijf starten. Ze zijn ontzettend enthousiast en willen graag een logo en huisstijl voor hun nieuwe bedrijf. Wanneer ik dan begin met vragen stellen, blijkt vaak dat ze over een aantal belangrijke zaken nog niet hebben nagedacht. Ze weten bijvoorbeeld niet wie hun doelgroep is en wat ze willen uitstralen met hun logo en huisstijl. Het is belangrijk dat je voor jezelf antwoord kan geven op een aantal vragen bij de start van je bedrijf.
Welke vragen stel je jezelf bij het starten van een bedrijf?
Je wilt een bedrijf starten en je bent super enthousiast. Een logo ontwerp voor je nieuwe bedrijf is natuurlijk enorm leuk en spannend. Vaak denken nieuwe ondernemers dat het vroeg ontwerpen van een logo echt voortgang is voor het starten van een bedrijf. Het is echter belangrijker om eerst goed te weten wie of wat je als bedrijf bent en voor wie je product of dienst is bedoelt.
Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen als beginnende ondernemer is:
- Waarom begin je dit bedrijf?
- Wat is je visie met dit bedrijf?
- Waar wil je over 5 jaar staan met je bedrijf?
- Doelgroep: Wie zijn jouw potentiële klanten of doelgroep? Hoe oud zijn zij? Waar wonen ze? Van welk geslacht zijn ze?
- Wat maakt jouw product of dienst anders dan de concurrentie?
Dit zijn belangrijke vragen die je eerst helder voor jezelf moet hebben voordat je daadwerkelijk je bedrijf visueel gaat vormgeven en een identiteit geeft.
Daarnaast is het ook handig om een aantal zaken al op orde te hebben voordat je aan een logo en huisstijl ontwerp begint. Denk bijvoorbeeld aan je Kamer van Koophandel inschrijving en het openen van bankrekeningen. Doordat je dit soort zaken al op orde hebt, gaat het ontwerpen van briefpapier bijvoorbeeld ook wat vlugger.
Wanneer je te vroeg begint aan een logo ontwerp doordat je nog niet helemaal weet hoe je bedrijf in elkaar gaat steken, kun je jezelf serieus in de voet schieten. Stel je voor dat je toch een andere richting op gaat met je bedrijf, of je diensten aanpast? Wat als blijkt dat er voor jouw idee helemaal geen markt blijkt te zijn? Dat is natuurlijk niet leuk om over na te denken, maar het is wel handig om je dit eerst af te vragen voordat je een bedrijf begint, laat staan aan een logo ontwerp.
Wat doet de concurrentie en hoe kun je je onderscheiden?
Als je al wel antwoord hebt op de hoe, wat en waarom vragen, weet je ook zoveel beter welke richting je op wilt gaan met je logo ontwerp. Wanneer je namelijk weet hoe jij het wil gaan doen met je bedrijf, kun je dit ook beter communiceren aan je ontwerper.
Doe zelf ook gedegen onderzoek naar de concurrentie. Zo weet je wat zij doen en kun je daar lering uit trekken. Het is natuurlijk niet de bedoeling om plagiaat te plegen, maar door te kijken wat zij doen, kun je zien wat wel en niet werkt. Zo weet je ook hoe je je kunt onderscheiden van de rest.
Conclusie
Natuurlijk wil ik met dit artikel niet zeggen dat een logo ontwerp en huisstijlontwikkeling helemaal niet belangrijk is. Ik ben tenslotte niet voor niets grafisch vormgever. Een tijdje terug schreef ik al over het belang van een goed logo ontwerp voor je bedrijf. Het ontwikkelen van je visuele identiteit is dus zeker belangrijk, maar het is simpelweg niet de eerste stap die je zou moeten ondernemen bij het starten van een bedrijf. Waarom begin je dit bedrijf en wie zijn jouw klanten? Pas als je antwoord op dit soort vragen hebt, kun je beginnen met het vormgeven van de identiteit van je bedrijf en het bouwen van je merk.