Complete checklist voor een succesvolle website lancering

checklist voor een succesvolle website lancering

Heb je een website gemaakt en is het nu tijd voor de lancering? Het is altijd spannend wanneer je een nieuwe website gaat lanceren. Je wilt natuurlijk dat de lancering vlekkeloos verloopt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Volg daarom deze checklist voor een succesvolle website lancering.

1. Beveilig je website

Het is misschien 1 van de belangrijkste taken: je website beveiligen. Daarom staat deze ook op nummer 1 op deze website checklist. Eerder gaf ik op deze blog al 6 tips om je WordPress website te beveiligen. Zeker voor WordPress websites geldt dat ze kwetsbaar kunnen zijn, mede door de enorme populariteit van het CMS. Gelukkig zijn er zelf maatregelen die je kunt nemen om je te wapenen tegen kwaadwillenden. Denk hierbij aan een security plugin, een anti-spam plugin, een sterk wachtwoord (dus niet 123abc) en een SSL certificaat.

2. Een SSL certificaat

Een SSL certificaat is onmisbaar voor elke website die gebruik maakt van een contactformulier. Een SSL certificaat beveiligd het verkeer tussen de browser van een gebruiker en de server waardoor het voor hackers moeilijker wordt om “mee te luisteren”. Ook wordt je website zonder SSL certificaat aangemerkt door web browsers als onveilig en worden deze websites benadeelt in de Google zoekresultaten. Gelukkig bieden de meeste hosting bedrijven gratis een SSL certificaat aan. Met een paar klikken kun je dit installeren. Let er wel even op dat al je links nu ook https:// gebruiken (ook afbeeldingen!) en niet http://.

3. Controleer je website op fouten

Voordat je live gaat, is het wel zo handig om je website te controleren op fouten. Zijn alle elementen in het ontwerp consistent? De header, footer, typografie, gebruikte kleuren en dergelijke moeten allemaal consistent zijn op de gehele website. Controleer ook op schrijf- en tikfouten. Werken alle linkjes, afbeeldingen en ander beeldmateriaal? Haal de fouten uit je website voordat je live gaat.

4. Optimaliseer voor een snelle website

Idealiter doe je dit natuurlijk al voor het grootste gedeelte tijdens het bouwen van de website. Mensen hebben maar een hele korte spanningsboog. Duurt het laden van een website te lang, dan verlaten de meeste bezoekers je website. Stel hun geduld dus niet op de proef en zorg voor een snelle website. Daarnaast gaat Google vanaf juni 2021 ook de Core Web Vitals ranking factoren uitrollen waardoor optimalisatie nog belangrijker wordt.

Optimaliseer je afbeeldingen, zorg dat je php versie up-to-date is, kies een goed WordPress thema en gebruik goede hosting. Lees meer tips in dit artikel: Trage WordPress website? Zo los je dit op!.

5. Configureer een SEO plugin

Of je nou wilt of niet: als je van je website een succes wilt maken kun je niet om SEO je heen. Ook al ben je misschien een leek, je kunt je niet veroorloven om niets te doen met SEO. Gelukkig kun je met deze 12 SEO tips je vindbaarheid in zoekmachines flink verbeteren.

Voor degenen onder ons die nog ooit van SEO gehoord hebben: SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Door je de pagina’s te optimaliseren voor SEO zorg je er voor dat je gevonden kunt worden via zoekmachines. Heel belangrijk natuurlijk, want zonder bezoekers heb je niet zo veel aan je website. Wanneer je WordPress gebruikt, dan wordt het je iets gemakkelijk gemaakt. Met de populaire plugin Yoast kun je relatief gemakkelijk je website optimaliseren. Op de website van Yoast vind je ook een heel veel informatie over SEO en de plugin.

6. Check je permalinks

checklist voor een succesvolle website lancering - Permalinks
Nette urls met permalinks

Je wilt dat bezoekers je url makkelijk onthouden. Gebruik daarom nette, goed leesbare urls. Dit kun je doen bij Instellingen > Permalinks. Vink vervolgens “Berichtnaam” aan voor nette urls.

7. Verwijder ongebruikte content

Check of er ongebruikte afbeeldingen, blog posts, pagina’s, enzovoort zijn en verwijderd deze. Kijk ook nog eens kritisch naar alle plugins. Zijn er bij die je niet gebruikt of niet echt nodig hebt? Deactiveer en verwijder ze. Naast dat dit gewoon efficient is, maakt het je website ook nog eens sneller.

8. Maak een account aan bij Google Analytics en Google Search Engine

Meten is weten, dus maak een account aan bij Google Analytics en hou het verkeer op je website in de gaten. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je website heeft, welk scherm ze hiervoor gebruiken (smartphone, desktop of tablet), de locatie van je bezoekers, op welke tijden je website het meest bezocht word, en nog veel meer.

yoast - XML sitemap checklist voor website lancering
Yoast XML-sitemaps

Het is ook handig om een account aan te maken bij Google Search Engine. Hier kun je onder andere een sitemap uploaden.
In een XML sitemap staan alle URL’s van jouw website die door Google geïndexeerd mogen worden. Dit zorgt er voor dat je website een stuk sneller geïndexeerd word. Wanneer je Yoast hebt geïnstalleerd kun je via Dashboard > SEO > Algemeen > Functies > XML sitemaps je sitemap vinden. Klik op het vraagtekentje en vervolgens op “Bekijk de XML-sitemap“. Maak je geen gebruik van Yoast? Dan kun je terecht bij 1 van de vele sitemap generators. Een voorbeeld hiervan is xml-sitemaps.com. Heb je eenmaal je sitemap? Ga dan naar Google Search Console > Sitemaps. Hier kun je de url van je sitemap invullen. Daarnaast geeft Google Search Engine ook aan als er fouten zijn gevonden op je website.

9. Test je website op verschillende browsers en devices

Nadat je klaar bent met het ontwerp van je website is het aan te raden om je website te testen op de meest populaire browsers, zoals Google Chrome, Safari, Edge en FireFox. Het wil nog wel eens voorkomen dat er iets perfect uitziet in de ene browser, maar totaal anders in een andere browser. Je wilt dat je website er overal hetzelfde uit ziet, dus test dit uitvoerig.

Test ook je website op je computer, laptop, smartphone en tablet. Responsive design is ontzettend belangrijk. Werkt je website niet goed op mobile devices dan kan dit serieuze gevolgen hebben voor je Google ranking. Zorg er dus voor dat je website overal goed werkt en test dit uitvoerig.

10. Test je contactformulieren

De laatste stap in deze checklist voor een succesvolle website lancering is het testen van je contactformulieren. Een klein foutje en je krijgt geen mail wanneer men via een contactformulier een bericht aan je stuurt. Dat wil je natuurlijk ten allen tijde voorkomen, dus testen is het devies. Soms komt via WordPress namelijk je mail niet correct aan. Zeker als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Microsoft Outlook. Een SMPT plugin kan hierbij helpen. WP Bank Mail is hierbij een aanrader.

Website checklist conclusie

Een website lancering is altijd even spannend. Je hoopt natuurlijk dat alles goed gaat en wil niet voor nare verrassing komen te staan. Volg daarom ook deze checklist voor een succesvolle website lancering. Er zijn namelijk nogal wat stappen te ondernemen voordat een website echt klaar is voor lancering. Zo moet je ervoor zorgen dat je website veilig is, responsive is, goed werkt op elke browser, dat je goed gevonden kan worden via zoekmachines en dat je website nagenoeg foutloos is. Een hele opgave, maar hopelijk helpt deze website checklist om je website lancering gemakkelijker te laten verlopen.

Liever professionele hulp inroepen? Meld je aan voor een gratis en vrijblijvende website analyse. Ik geef er slechts 2 per maand weg. Wees er dus snel bij!

Complete checklist voor een succesvolle website lancering Pinterest afbeelding
ComputerComputer

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

logo ontwerp belangrijk voor jouw bedrijf
Branding

Waarom een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf

Een goed logo-ontwerp is zeker niet DE sleutel naar succes, maar wel degelijk een belangrijk onderdeel. In dit artikel leg ik uit waarom het hebben van een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf.  Waarom een sterk logo ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf Een sterk logo-ontwerp is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt.

Lees meer »
Hoe update je veilig je Wordpress website
Wordpress

Hoe update je veilig je WordPress website? Voorkom problemen met deze tips!

Het is een terugkerend klusje: je WordPress website up-to-date houden. Elke WordPress website heeft onderhoud nodig om veilig te blijven. Zo voorkomt regelmatig updaten o.a. dat hackers gemakkelijker toegang krijgen tot je website door niet geüpdatet plugins of thema’s. Hoewel het updaten van WordPress niet moeilijk is, moet je wel het e.e.a. hierover weten. Hoe

Lees meer »
Wat is een 301 redirect en hoe stel je deze in
Website Design

Wat is een 301 redirect?

Stel je voor: je hebt een pagina op je website die je weghaalt van je website. Alleen het webadres van deze pagina blijft nog wel een tijdje bestaan in de zoekresultaten van Google. Wanneer je bezoekers via Google deze pagina vinden en er op klikken, krijgen ze een 404 foutmelding. Een 404 error pagina ‘pagina

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top