5 redenen waarom jouw website bezoekers verliest

5 redenen waarom jouw website bezoekers verliest

Gebruikerservaring, of in vaktermen, user experience is een onderdeel van webdesign dat bijzonder belangrijk is. Een slechte gebruikerservaring kan er voor zorgen dat jouw website bezoekers verliest. De gebruikerservaring beïnvloed of jouw bezoekers kopers worden of toch naar de concurrent gaan. Ook Google houdt de gebruikerservaring van je website in de gaten met hun Core Web Vitals. User experience is een vak apart, maar als je deze 5 dingen vermijdt op jouw website dan zit je al een heel eind in de goede richting.

De 5 redenen waarom jouw website bezoekers verliest

In dit artikel geef ik je 5 redenen waarom jouw website bezoekers verliest. Ongetwijfeld zullen er meerdere redenen genoemd kunnen worden waarom websites onsuccesvol zijn, maar dit zijn 5 redenen die ik zelf vaak tegen kom. Veel komt voort uit irritaties waardoor een bezoeker direct je website weg klikt. Dit zijn 5 redenen waarom je bezoekers snel je website verlaten:

  1. Te veel pop-ups
  2. Een te langzame website
  3. Audio of video dat automatisch wordt afgespeeld
  4. Het gebruik van teveel animaties op je website
  5. Een mobielonvriendelijke website

1. Teveel pop-ups

Pop-ups zorgen gegarandeerd voor irritatie bij je gebruikers. Zelf kies ik er meestal voor om geen pop-ups te gebruiken. Ik vind ze zelf namelijk bijzonder irritant en het zorgt er voor dat ik vaak afhaak bij een website met veel pop-ups. Waarom zou ik dat mijn bezoekers dan aandoen?

Als je op een site komt, wil je 1 ding doen: de content lezen of bekijken. Wanneer je dan binnen 2 seconden een pop-up krijgt die, in sommige gevallen, ook nog moeilijk weg te klikken is, doet je bounce percentage echt geen goed. Bounce percentage is het percentage van je bezoekers die vrijwel direct je website weer verlaten. Het is de bedoeling dat je dit zo laag mogelijk houdt, want ook Google checkt dit. Wanneer je bezoekers snel je website weer verlaten, laat Google dit weten dat jouw website niet interessant genoeg is of dat jouw website voor je bezoekers niet de content heeft waar je bezoekers naar op zoek zijn. Kortom, vermijdt over het algemeen dus pop-ups.

2. Je website is te langzaam

Wanneer je website er te lang over doet om te laden, zal dit je bezoekersaantallen zeker negatief beïnvloeden. Zeker wanneer een bezoeker alleen uit nieuwsgierigheid op je link heeft geklikt (zonder een specifiek doel) dan zal deze gauw denken “Laat maar” wanneer je website niet redelijk snel is geladen. Je kunt je website sneller maken door o.a. je foto’s zo klein mogelijk te houden wat betreft zwaarte. Gebruik bijvoorbeeld Tinypng om je foto’s minder zwaar te maken. Ook zijn er bepaalde plugins die je kunnen helpen om je website wat sneller te maken, maar let wel dat teveel plugins er juist weer voor zorgt dat je website langzaam wordt. Kies je plugins dus zorgvuldig.

3. Audio of video dat automatisch wordt afgespeeld

Dit is ook zo’n irritant dingetje wat sommige websites doen. Je bezoekt een website en opeens schalt er geluid door je speakers. Je hebt in eerste instantie geen idee waar dit vandaan komt en dus speur je de webpagina af om het geluid of video uit te zetten. Of je klikt je website gelijk weg. Video kan een uitstekend medium zijn om op je website te gebruiken. Er zijn diverse studies waaruit blijkt dat het gebruik van video op websites van positieve invloed is op je website. Automatisch afspelende content is echter nooit een goed idee.

4. Teveel animaties op een website pagina

Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed. Dit geldt ook voor animaties op je website. Eerlijk gezegd maak ik het liefst geen gebruik van animaties. Ze maken je website namelijk een stuk trager en dat gaat ten koste van de gebruikerservaring van je bezoekers. En laat dat nou precies zijn waar ook Google jouw website op beoordeelt. Daarnaast kunnen animaties er voor zorgen dat de aandacht van je bezoeker gelijk gegrepen wordt, maar als je teveel animaties gebruikt, kan dit ook erg afleidend zijn. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. Gebruik dus met mate.

5. Niet responsive

Dit is anno 2019 (en eerlijk gezegd al lang daarvoor) absoluut not done. Je website moet ten allen tijde mobiel vriendelijk zijn. Meer dan de helft van alle gebruikers internetten voornamelijk via hun smartphone. Het is dus ontzettend belangrijk, misschien wel het belangrijkste, dat de mobiele weergave van je website perfect is. Let er dus op dat wanneer je zelf bijvoorbeeld een WordPress thema aanschaft dat deze ook responsive is.

Deze 5 punten kunnen de reden zijn waarom jouw website bezoekers verliest. Wanneer je op jouw website deze 5 dingen vermijdt, ben je al goed bezig met user experience. Natuurlijk zijn deze 5 aandachtspunten mogelijk niet de enige reden waarom jouw website bezoekers verliest. Het is natuurlijk lastig wanneer je niet veel weet van user experience of webdesign om je website te verbeteren, maar ik hoop dat deze blog in ieder geval je wat zal helpen om je website gebruikersvriendelijker te maken. Heb je vragen of weet je niet zo goed hoe jij je website gebruiksvriendelijker kan maken? Stuur mij een mailtje of vul het contactformulier in. Ik kijk graag even met je mee en voorzie je waar nodig (gratis) van advies. 

5-redenen-waarom-jouw-website-bezoekers-verliest
ComputerComputer

Deel dit artikel

Lees meer van de blog

beste betaalde stockfoto websites
Grafisch vormgeving

De beste betaalde stockfoto websites

Je bent voor je nieuwe website op zoek naar geschikte foto’s en je hebt geen idee waar je die kunt vinden? Dan ben je hier aan het juiste adres! Er is een groot aanbod beschikbaar aan gratis en betaalde stockfoto websites. Eerder schreef ik al over de beste gratis stockfoto websites. Deze keer neem ik

Lees meer »
Hoe kies je goede foto's voor je website header afbeelding
Website Design

Hoe kies je goede foto’s voor je website?

Het klinkt gemakkelijk, maar het is het niet: goede foto’s kiezen voor je website. Afbeeldingen kunnen je website design maken en breken. In dit artikel leggen we uit hoe je goede foto’s kunt kiezen voor je website. 1. Gebruik foto’s van goede kwaliteit Dit klinkt ongetwijfeld als een open deur, maar toch zien we nog

Lees meer »
het belang van een professionele email handtekening
Branding

Het belang van een professionele email handtekening

Heb jij al een email handtekening? Een e-mail handtekening is namelijk een mooie kans om meer bezoekers te krijgen op je website en social media. Ook maak je het mensen gemakkelijker om contact met je op te nemen. In deze blog leg ik uit waarom het hebben van een email handtekening belangrijk is en laat

Lees meer »
logo ontwerp belangrijk voor jouw bedrijf
Branding

Waarom een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf

Een goed logo-ontwerp is zeker niet DE sleutel naar succes, maar wel degelijk een belangrijk onderdeel. In dit artikel leg ik uit waarom het hebben van een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf.  Waarom een sterk logo ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf Een sterk logo-ontwerp is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt.

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.