Aan het eind van het jaar is tijd om achterom te kijken en het jaar te evalueren. Het is ook de tijd om juist vooruit te kijken. Een logo is een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit van een bedrijf. Het is vaak het eerste van je bedrijf waar klanten mee in aanraking komen. Wordt het misschien tijd voor een update? Dit zijn de logo ontwerp trends van 2021.
1. Minimalisme
De eerste logo ontwerp trend van 2021 is een oude bekende. Minimalisme was ook het afgelopen jaar een veel geziene stijl. Het komend jaar komt daar weinig verandering in. Steeds meer bedrijven stappen over op een clean logo ontwerp zonder allerlei franjes. Het logo wat ik heb ontworpen voor wanddecoratie webshop MDRN HOME is een voorbeeld van een minimalistisch logo.
2. Kleurverlopen
Kleurverlopen oftewel gradients zijn al een tijdje in opmars. In 2021 gaan we gradients ook weer steeds meer zien. Waar het eerst allemaal flat moest zijn, kun je nu weer spelen met wat kleurverlopen. Zorg er wel voor dat het allemaal niet te veel van het goede wordt, maar een subtiel kleurverloop kan net wat extra’s geven aan jouw logo ontwerp. Natuurlijk is het logo van Birdie Design een mooi voorbeeld van deze trend.
3. De kunst van het weg laten
Wanneer we kijken naar typografische trends binnen logo design dan zien we dat er bij woordmerken iets weg gelaten wordt. Let bij deze logo ontwerp trend wel er op dat je naam nog steeds goed leesbaar is.
4. Negatieve ruimte
Dit is 1 van mijn favoriete trends: negatieve ruimte. Negatieve ruimte is de witruimte rond of in een grafisch element, in dit geval een logo. Door de witruimte een betekenis te geven, creëer je een bijzonder logo dat blijft hangen. Een voorbeeld van een logo met negatieve ruimte is de afbeelding hierboven uit mijn webshop. In de B is in de negatieve ruimte een R verwerkt.
5. Geometrie met overlappende elementen
Geometrie is ook een logo trend die we veel gaan zien in 2021. Niet zomaar een geometrische element, maar overlappende geometrische elementen. Hierdoor speel je ook met transparantie waardoor je een bijzonder effect krijgt.
6. Dunne lijnen
Deze zesde trend hangt ook erg samen met de minimalistische logo ontwerp trend. Dunne lijnen zorgen voor een clean ontwerp. Bij deze trends passen sans-serif fonts en simpele geometrische elementen.
7. Monogram
In plaats van een icon of afbeelding naast je woordmerk, gaan we in 2021 monogrammen zien. Zelf ontwerp ik ook regelmatig een monogram, zoals het monogram wat ik heb ontworpen voor een klassiek zanger.
8. Unieke lettertypes
Deze trend is een nieuwe trend die we nog niet eerder hebben gezien. In het nieuwe jaar gaan we veel meer unieke lettertypes zien. Het is dus tijd om je helemaal creatief uit te leven op het ontwerpen van een uniek font. De uitdaging zit in het creëren van een uniek woordmerk dat er professioneel uit ziet en ook nog eens leesbaar is. Toch liever een “gewoon” lettertype? Zo kies je een goed font voor je logo.
Dit zijn de logo ontwerp trends van 2021. Een aantal trends zagen we dit jaar al, zoals minimalisme en negatieve ruimte. De unieke lettertype trend is echter helemaal nieuw. Welke trends ga jij zeker toepassen aan jouw logo design?