Email is een krachtig middel om klanten aan je te binden en om je omzet te zien groeien. Heb je het budget om iemand in te huren voor de marketing van je bedrijf dan is dat natuurlijk mooi, maar als klein bedrijf heb je dit budget waarschijnlijk niet. Geen nood! Zet een e-mailcampagne op met MailChimp en verstuur je (potentiële) klanten gemakkelijk emails. In dit eerste deel van “Zo zet je een e-mailcampagine op met Mailchimp – Handleiding voor beginners” leg ik je uit hoe je een MailChimp account aanmaakt en hoe je je eerste email ontwerpt.
Wat is MailChimp?
Met MailChimp zet je e-mailcampagnes op. Denk aan nieuwsbrieven, kortingsacties, win acties, enzovoort. Ook kun je een inschrijfformulier genereren en zo mensen laten inschrijven op je nieuwsbrief. Het fijne van MailChimp is dat het tot 2000 contacten gratis is. Met het gratis plan kun je maar liefst tot 2000 mails per dag sturen.
Maak een account aan
Laten we beginnen! Voordat we je laten zien hoe je een e-mailcampagne op zet met MailChimp moet je eerst een account aanmaken. Een account aanmaken is erg simpel, dus daar gaan we niet te veel op in. Je vult een een paar gegevens in, beantwoord een paar vragen over je bedrijf en that’s it. Nadat je een account hebt aangemaakt, zie je het volgende scherm:
Je eerste email ontwerpen
Nu je een account hebt aangemaakt, kunnen we beginnen met het opzetten van een e-mailcampagne. We volgen gewoon het stappenplan van MailChimp en beginnen eerst met het ontwerpen van je eerste email. Klik op “View all template”. Hier zie je dat er al een aantal standaard layouts en templates zijn waaruit je kunt kiezen. Natuurlijk gaan we nu onze eigen template ontwerpen, dus kiezen we voor een voor opgezette layout die we verder gaan aanpassen. Kies voor “Make an Announcement”. Je krijgt nu het volgende scherm:
Je ziet de layout klaar staan. Deze kunnen we gaan aanpassen met onze eigen tekst en foto’s. Ook kunnen we extra elementen toevoegen, zoals extra tekst, afbeeldingen, buttons, social media buttons en meer.
Je logo toevoegen aan de template
Laten we beginnen met ons logo toe te voegen. Klik op het “logo” en kies vervolgens voor “Replace”. Sleep je logo bestand naar het scherm om de afbeelding te uploaden. Klik op het logo om het te selecteren en klik vervolgens op “Insert”. Je kunt overigens een .jpg of een .png versie van je logo uploaden. Bij .jpg zit er al een achtergrond bij, .png is transparant. Test het uit wat je zelf beter vindt. In een eerdere blog schreven we al eens over logo bestanden. Hier vindt je meer informatie over o.a. .jpg en .png.
Als je afbeelding te groot is, dan krijg je een melding van MailChimp. Natuurlijk kun je dan in Photoshop of een ander programma de afbeelding verkleinen, maar dit kun je ook doen bij MailChimp. Krijg je de melding “This image is so big it may obliterate inboxes. Images should be around 800px to 1200px wide.”, klik dan op “Let’s fix it”.
Je krijgt het bovenstaande scherm te zien. Het mooie is dat je voor de rest niets hoeft te doen. Als het goed is staan de afmetingen al goed en hoef je alleen maar op “Save” te klikken. Je afbeelding heeft nu de geschikte breedte. Vindt je de afbeelding nog te groot? Dan kun je natuurlijk wel even de afmetingen veranderen. Houdt hierbij wel “Lock Dimensions” aangevinkt, zodat de verhoudingen wel kloppen.
Klik, terwijl het logo nog geselecteerd is, op “Settings”. Zorg dat “Align” op “Center” staat. Bij “Margins” vink je “Edge to edge” aan en ook zorg ook dat “Retina Image Support” aangevinkt staat. Zo ziet je logo er op een retina scherm ook nog scherp uit.
Maak de achtergrond wit (of een andere kleur als je dat wilt) door met je muis over het gebied rond het logo te gaan. Er komt een 2 opties te voorschijn: de kleur aanpassen of een achtergrondafbeelding plaatsen. Klik op kleur en selecteer je gewenste kleur.
Nu zijn er nog 2 dingen die we wat betreft het logo moeten doen. Eerst gaan we het logo linken aan je website zodat men kan klikken op je logo en je website geopend wordt. Klik op “Link”, vul je website url in en klik op “Insert”.
Het is belangrijk om ook de alt tekst aan te passen. Klik op “Alt”. Hier gaan we een beschrijving geven van de afbeelding. In dit geval is de afbeelding je logo, dus vul je iets in de trant van “Jouw Bedrijfsnaam logo”. Waarom is dit belangrijk? Een alt tekst vul je in voor blinde mensen die je afbeelding niet kunnen zien. Voor hen wordt de alt text opgelezen zodat ze toch de inhoud van een afbeelding weten. Daarnaast kan het voorkomen dat je logo het, om wat voor reden, niet doet. In dat geval komt de alt tekst te voorschijn. Op die manier kan de lezer van je email de afbeelding dan wel niet zien, maar weten ze wel dat het jouw logo had moeten zijn.
Teksten en image blokken aanpassen
Nu gaan we de rest van de mail aanpassen. Klik op de tekst op deze aan te kunnen passen. Er opent aan de rechterkant een editor waar je de tekst kunt aanpassen. Verander de tekst en klik op “Save & Close”.
Onder de tekst staat een “Image Group”. Past deze image group in wat je wilt plaatsen in jouw email? Prima, klik op de image group en pas de afbeeldingen aan zoals we dat bij het logo ook hebben gedaan. Je kunt afbeeldingen verwijderen uit de image groep door op “Remove” te klikken en afbeeldingen toevoegen door op “Add Another Image” te klikken. Ook is het mogelijk om de layout van de image group aan te passen. Dit kun je doen door naar “Settings” te gaan. Hier zie je 3 verschillende opties voor de opstelling van de image group. Ik ga je echter laten zien hoe je dit blok kunt verwijderen en hoe je een nieuw element toevoegt.
Klik op het vuilnisemmertje om het blok te verwijderen. Klik vervolgens op “Delete”. De Image Group is nu verwijderd. Sleep nu het “Image” blokje naar de lege plek en laat de muisknop los om het image blok te plaatsen.
Plaats een afbeelding zoals we dat ook hebben gedaan met het logo. Idealiter heb je natuurlijk zelf een afbeelding, maar mocht je nog op zoek zijn naar een geschikte afbeelding kun je eens kijken bij Unsplash of 1 van deze andere gratis stockfoto websites. Let er in ieder geval op dat je de rechten hebt van de afbeelding(en) die je wilt gebruiken. Vergeet niet om alle instellingen (alt, indien van toepassing link, margin, retina) ook goed in te stellen.
Onder de afbeelding komt weer een tekst blok. Ook dit kun je weer aanpassen met je eigen tekst. In de voorbeeld tekst staat ook een link. Een link kun je heel simpel in de tekst plaatsen door de tekst die je wilt linken te selecteren en vervolgens op het “link” icoontje te klikken. Vul de url in en klik op “Insert”.
Je kunt er voor kiezen om de link extra te laten opvallen door de link vetgedrukt te maken of een kleur te geven. Als je klaar bent met aanpassen, klik je op “Save & Close”. Wil je de link aanpassen? Dubbelklik dan op de gelinkte tekst om zo de link aan te passen.
Buttons aanpassen
Onderaan de email zie je een knop staan. Heb je een speciale aanbieding, product of wil je je lezers simpelweg naar je homepage toe sturen? Plaats een opvallende button om je doel te bereiken. Klik op de button om deze te bewerken. Vul de gegevens in bij “Content”. Vervolgens gaan we de button aanpassen aan jouw huisstijl.
Ga naar het tabblad “Style”. De eerste optie die we gaan aanpassen is “Border”. Ik kies voor solid lijn, 2px en een rode kleur. Bij Rounded corners kun je er voor kiezen om een geheel vierkante knop te maken of ronde hoekjes aan de knop mee te geven. De achtergrond maak ik wit en de kleur van de tekst rood. Scroll naar beneden en kies een lettertype uit. Standaard staat dit op Arial, maar ik kies voor Verdana. Kies een lettertype uit dat veel op het lettertype lijkt dat je gebruikt in je uitingen. Wanneer je klaar bent, klik je weer op “Save & Close”.
Social Media buttons aanpassen
Onderaan zie je de footer met social media buttons. Klik er op en pas de linkjes aan. Je kunt ook meer social media kanalen toevoegen of verwijderen.
Je email testen
We hebben bijna het eerst deel uit deze MailChimp handleiding voor beginners afgerond! Het ontwerp van je e-mail is nu klaar. Het is altijd verstandig om eerst je email ontwerp te testen. Klik bovenaan op “Preview and Test” en vervolgens op “Send a test e-mail”. Vul je eigen mailadres is en klik op “Send Test”. Ontvang je de e-mail niet? Check dan even je spamfolder. Ben je tevreden over je email? Klik dan op “Save & Close” om de email campagne op te slaan.
Zet een emailcampagne op met MailChimp Artikelen serie
Dit was nog maar het eerste gedeelte van de “Zo zet je een e-mailcampagne op met MailChimp” handleiding serie. In het tweede deel laten we je zien hoe je mensen kunt toevoegen aan je contactlijst, hoe je bepaalde instellingen moet aanpassen en hoe je dan eindelijk je email kunt versturen. Ook laten we je zien hoe je een inschrijfformulier kunt maken en hoe je dit kunt plaatsen op je website. Wanneer de serie compleet is, zullen we hier linkjes plaatsen naar de overige delen.