WordPress webshop maken? Zo bouw je een webshop met WordPress en WooCommerce

Wordpress webshop maken

Tegenwoordig schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond. Niet verwonderlijk, want het is makkelijker dan ooit om zelf een webshop op te zetten. In deze blog gaan we een WordPress webshop maken met de plugin WooCommerce. Ook laat ik je zien in deze WordPress webshop handleiding hoe je met Mollie gemakkelijk betalingen ontvangt met iDeal. Laten we beginnen!

Zelf een WordPress webshop maken? Is dat niet moeilijk?

Een WordPress webshop maken is misschien iets waar je in eerste instantie van terug deinst. Toegegeven, het klinkt ook best ingewikkeld, maar gelukkig maakt WooCommerce het een stukje gemakkelijker. Met de WordPress plugin Woocommerce kun je dus een WordPress webshop maken waarin je zowel digitale producten als fysieke producten kunt verkopen. Het is een populaire en degelijke plugin die gratis is te gebruiken. Als je bepaalde add-ons nodig hebt, dan moet hier vaak wel voor betaald worden. Voor een relatief eenvoudige webshop is dit doorgaans echter niet nodig. 

Volg onderstaande stappen van deze WordPress webshop maken handleiding om zelf een een WordPress webshop te maken. Hulp nodig of vragen? Plaats een reactie onder deze blog post.

1. Installeer een geschikt WordPress thema

Voordat je echter WooCommerce kunt downloaden en installeren, heb je natuurlijk wel een geschikt thema nodig. Er zijn veel goede en gratis WordPress thema’s beschikbaar, zo ook degene die ik gebruik: Astra in samenwerking met de populaire page builder Elementor Pro. Beiden zijn in principe gratis te gebruiken, maar wil je extra functionaliteiten dan is het zeker aan te raden om voor een betaalde versie te kiezen. Zeker omdat je met Elementor Pro gebruik kunt maken van de Theme Builder. De Theme Builder maakt het mogelijk om je webshop pagina’s te customisen en de layout en functies geheel aan te passen aan jouw wensen.

Twijfel je nog? Ik heb een review geschreven over Astra en een review over Elementor waarin ik ook kijk naar de verschillen van de gratis versie van Elementor en de betaalde Pro versie. Meer weten over het bouwen van een webshop met Astra en WooCommerce? In deze blog post vertel ik je hoe je een webshop maakt met WooCommerce in combinatie met Astra.

Je zou ook bij Themeforest kunnen kijken voor goede, betaalde WordPress thema’s. Het is ook handig om even te checken of het thema van je keuze WooCommerce ondersteund. Welk thema je ookt kiest, zorg er voor dat deze responsive is. Een responsive thema past zich automatisch aan aan het schermformaat van de gebruiker. Dit zorgt er voor dat je website of webshop er altijd goed uit ziet, ongeacht vanaf welk apparaat je webshop bezocht wordt.

2. WooCommerce installeren en configureren

Om een WordPress webshop te bouwen, gebruiken we de plugin WooCommerce. Als je je thema hebt geïnstalleerd, kun je verder gaan met het installeren en configureren van de WooCommerce plugin. Ga naar Dashboard > Plugins > Nieuwe Plugin en zoek op WooCommerce. Installeer en Activeer de plugin. Na installatie wordt je doorgestuurd naar de Setup Wizard. Het is handig om deze alvast in te vullen, zodat alles alvast goed ingesteld staat. 

Instelling shop

De Setup Wizard laat je een aantal stappen doorlopen. Je begint met het invullen van de locatie van je (web)winkel, in welke valuta je betalingen wilt accepteren en wat voor soort producten je gaat verkopen (fysieke en/of digitale producten). 

Betalingen

Bij de volgende stap kun je kiezen hoe je betalingen wilt ontvangen. Als je gebruik wilt maken van een Payment Service Provider zoals Mollie, dan kun je deze stap beter even overslaan. 

Aanbevolen plugins

De derde en laatste stap zijn aanbevelingen die je gelijk mee kunt installeren. Degene die echt handig is, is WooCommerce Admin en eventueel MailChimp. Bij Automated Taxes moet je ook gelijk Jetpack installeren. Persoonlijk heb ik dat niet gedaan. Jetpack kan namelijk je website een stukje langzamer maken wat niet wenselijk is. Mocht jij toch besluiten dat je deze aanbevolen plugins wil, dan kun je ze hiermee installeren.

Na deze stap ben je klaar met de Setup Wizard en kun je teruggaan naar het Dashboard.

WooCommerce instellingen

Een WordPress website bouwen: WooCommerce webwinkel algemene opties

Het is altijd handig om even te checken of alle instellingen kloppen. Vaak zijn er nog een paar dingen die nog ingevuld moet worden. Ga naar Dashboard > WooCommerce > Instellingen. Je krijgt als eerste het tabblad “Algemeen” te zien. Hier zie je het adres dat je al hebt ingevuld. Wat hier van belang is is het stukje “Algemene opties“. Hier kies je aan welke landen je verkoopt. Je kunt aan alle landen verkopen of aan specifieke landen of aan alle landen, behalve… (kies landen waaraan je dus niet wilt verkopen). Ook kun je kiezen naar welke landen je wel of niet verzendt. Vink ook de optie “Belastingtarieven en -berekeningen inschakelen” aan.

Producten

Bij het tabblad “Producten” zie je de webshop pagina die gekoppeld is aan WooCommerce. Je kunt bij Pagina’s de naam van de pagina van je shop wijzigen in bijvoorbeeld “Onze Shop“.

Belastingen

WooCommerce belastingtarieven

Het tabblad “Belastingen” is ook erg belangrijk. Hier kun je namelijk kiezen of je prijzen inclusief of exclusief belastingen, oftewel btw, zijn. Bij onze eigen webshop hebben we er voor gekozen om de prijzen exclusief btw te tonen. We richten ons namelijk op ondernemers. Verkoop je producten aan consumenten dan is het beter om prijzen inclusief btw te vermelden. Ga naar “Standaardtarieven” om hier het btw tarief in te voeren. Nultarieven zou je kunnen invoeren wanneer je verkoopt aan bijvoorbeeld de VS. Check ook altijd even bij de belastingdienst voor welke landen je wel of niet btw moet rekenen.

Verzendmethoden

WooCommerce verzendzones

Bij het tabblad “Verzendmethoden” kun je instellen hoeveel verzendkosten je berekend. Dit kun je bijvoorbeeld ook instellen per land. Verkoop je digitale producten dan hoef je dit natuurlijk niet in te vullen, maar voor fysieke producten is dit natuurlijk wel een vereiste. In onderstaand screenshot hebben we ingevuld dat verzending in Nederland gratis is, maar je kunt er dus ook voor kiezen om wel verzendkosten te berekenen.
Bekijk ook even “Verzendopties“. Standaard staat dit meestal wel goed, maar vink  “Activeer de verzendkostencalculator op de winkelmandpagina” aan wanneer je verzendkosten overal gelijk zijn of als je maar in 1 land actief bent.  Vink “Verberg verzendkosten tot er een adres is ingevoerd” aan wanneer de verzendkosten afhankelijk zijn van het ingevoerde adres.

Tip: met Sendcloud kun je gemakkelijk en goedkoper pakketjes verzenden.

Accounts & Privacy

Betalingen slaan we voor nu even over, omdat we zo eerst Mollie gaan koppelen aan onze webshop. Ga naar het tabblad “Accounts & Privacy“. Hier kun je bepalen of het mogelijk is om te bestellen zonder account en of je je klanten toe staat een account aan te maken. Zorg er ook voor dat je een Privacyverklaring hebt en dat je deze pagina hier koppelt.

Emails

Ga naar het tabblad “Emails“. Hier kun je bepalen welke emails (al dan niet automatisch) gestuurd worden naar je klanten en hoe deze er uit zien. Pas deze in ieder geval aan aan de kleuren van je huisstijl. Klik op elke email om de inhoud te veranderen. Qua uiterlijk zien de emails er niet heel bijzonder uit. Je kunt de template wel aan passen, maar hiervoor moet je wel kennis hebben van o.a. php. Voor deze blog laten we de emails verder even zoals ze zijn.

Geavanceerd

Tenslotte het tabblad “Geavanceerd“. Het enige wat we hier eventueel gaan aanpassen zijn de “Pagina instellingen”. Zorg er voor dat de juiste pagina’s gekoppeld zijn. Meestal is dit standaard al goed, maar het is altijd goed om even te checken.

3. Ontvang betalingen met Mollie

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een WordPress webshop bouwen: hoe ontvang je betalingen? Het is natuurlijk erg belangrijk dat je het je klanten zo gemakkelijk mogelijk maakt om veilig te betalen. Wij zelf kiezen er voor om hiervoor Mollie te gebruiken. Het is kinderspel om Mollie te koppelen aan je webshop. Gelukkig heeft Mollie op hun eigen website al een uitstekende uitleg, maar we zullen dit ook nog even kort doorlopen.

Natuurlijk begin je met een account aan te maken en deze activeren. Daarna vul je je bedrijfsgegevens in. Om gebruik te maken van Mollie heb je wel een KvK nummer nodig. Een btw nummer kun je later invoeren en is voor een stichting niet nodig. In de volgende stap moet je de belanghebbenden invullen. Ben je zzp’er? Dan ben je dat natuurlijk zelf. Vervolgens ga je het websiteprofiel invullen. Je vult je webadres is en welke producten en diensten je aanbiedt. Ook vul je hier de contactgegevens voor je klanten in. Hierna kun je invullen welke betaalmethodes je wilt aanbieden, denk aan iDeal en PayPal. Je kunt ook creditcard selecteren maar deze betaalmethode is op aanvraag. Dit betekend dat Mollie eerst je gegevens checkt voordat je van deze betaalmogelijkheid gebruik kunt maken.
Tenslotte moet je nog je identiteitskaart of paspoort uploaden en je bankrekening bevestigen.

WooCommerce koppelen aan Mollie

Om betalingen te ontvangen, moet je nu nog Mollie koppelen aan je webshop. Download de Mollie Payments for WooCommerce plugin en activeer deze. Ga bij Mollie naar Developers > API-keys. Hier vind je twee API keys: een live API-key en een test API key. De test API key is handig om betalingen te kunnen testen. Zo kun je eventuele problemen opsporen en verhelpen. Kopieer een API-key en plak deze bij WordPress > Dashboard > WooCommerce > Betalingen. Vink de betaalmogelijkheden aan en that’s it!

4. Producten plaatsen in je webshop

Nu alles achter de schermen goed is ingesteld, wordt het tijd om producten in je webshop te gaan plaatsen! Ga naar Dashboard > Producten. Zoals je ziet, staan er bij mij al een paar producten. Klik nu op “Nieuw toevoegen”. Het toevoegen van een product werkt gelukkig vrij gemakkelijk en spreekt eigenlijk voor zich. Vul een pakkende en relevante productnaam in en een beschrijving van je product. Deze beschrijving komt naast de productfoto’s te staan en is dus het eerste wat een klant ziet op de productpagina.

Denk hierbij ook aan SEO. Een goede, veel gebruikte plugin hiervoor is Yoast. Als je Yoast of een andere SEO plugin hebt geïnstalleerd, kun je een “focus keyfrase” invullen en een “Snippetvoorvertoning”. De werking van Yoast valt buiten deze blog post, maar op de website van Yoast is ook veel informatie hierover vinden. Meer SEO tips? Lees dan mijn 12 tips op de vindbaarheid in de zoekmachine van je website te verbeteren.

Productgegevens invullen

Scroll naar beneden om de “Productgegevens” in te vullen. Hier vul je prijzen in, afmetingen, eventuele voorraad, enzovoort. Heb je alleen een downloadbaar product? Vink dan “Downloadbaar” aan. Je kunt namelijk dan een bestand plaatsen wat je klanten na aanschaf kunnen downloaden.

Heb je bijvoorbeeld meerdere afmetingen of kleuren van je product? Dan kies je in plaats van “Simpel product” voor “Variabel product“. Hierdoor kun je namelijk meerdere afmetingen (of kleuren, of een ander kenmerk wat verschilt van elkaar) invullen. Dit doe je door naar “Eigenschappen” te gaan. Klik op de button “Toevoegen“. Nu kun je dus eigenschappen invullen. Wil je bijvoorbeeld naast afmetingen ook verschillende kleuren toevoegen? Geen probleem! Je kunt zoveel “Custom eigenschappen” toevoegen als je wilt. Let wel op dat je niet vergeet om “Gebruik voor variaties” aan te vinken. Ook kun je er voor kiezen om de eigenschappen te laten zien op de product pagina. Klik op “Eigenschappen opslaan“.

Nu kun je “Variaties” toevoegen. Je kunt verschillende variaties invullen, maar ik kies altijd voor “Variaties voor alle eigenschappen toevoegen“. Klik vervolgens op “OK“. Klik op de variatie om deze open te klappen. Vul een prijs in. Hier kun je ook je voorraad beheren, het product een artikelnummer geven, gewicht en afmetingen invullen, enzovoort. Dit is echter niet per se nodig. Het enige wat je echt in moet vullen in de prijs van het product. Doe dit ook voor de andere eigenschappen en klik vervolgens op “Wijzigingen opslaan“.

productgegevens

Productomschrijving

De volgende stap is om een korte productomschrijving in te vullen. Hier kun je ook wat meer vertellen over bijvoorbeeld de technische aspecten (denk aan verzendkosten, voorwaarden en andere dingen die een klant moet weten voordat ze het product aanschaffen). Dit komt onder de productfoto’s te staan en is dus niet het eerst wat een klant zal zien.

De productafbeelding is de eerste afbeelding die men te zien krijgt op de productpagina. Zorg er voor dat dit dus een super duidelijke foto is. Heb je meerdere afbeeldingen van je product? Dan kun je deze plaatsen in de productgalerij. Zorg er voor dat je de alt tekst van je afbeeldingen invult i.v.m. SEO. Het is belangrijk dat hier ook je keywoorden in gebruikt worden.

Een WordPress website bouwen:  webshop WooCommerce afbeeldingen plaatsen

Niemand koopt een product zonder dat ze een foto hebben gezien, dus zorg voor goede, duidelijke foto’s van je product. Let ook op dat je de foto’s ook optimaliseert om een trage website te voorkomen. Verklein ze bijvoorbeeld in Photoshop (of een ander programma) en gebruik vervolgens TinyPNG om de bestanden kleiner te maken zonder kwaliteitsverlies. Let er wel op dat je de bestanden niet te veel verkleind, want dat komt de kwaliteit ook weer niet ten goede wanneer er ingezoomd wordt op de foto. Houdt ook rekening met retina schermen. Idealiter zou ik er voor kiezen om je bestanden ongeveer 1500 – 2000 pixels breed te maken en een dpi van 144. Op die manier ziet je foto er op alle schermen goed uit.

Werken met productcategorieën

Tenslotte is het handig om met productcategorieën te werken. Deze categorieën kun je namelijk dan ook gebruik met het navigeren. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Deze webshop heeft natuurlijk veel productcategorieën, maar door deze op te splitsen vind je makkelijker wat je zoekt. Natuurlijk is Bol.com wel enorm groot, maar ook voor kleinere webshops zijn categorieën van belang. Dit kun je heel simpel doen door bij “Productcategorieën” op “Voeg nieuwe categorie toe” te klikken. Typ in de naam van je categorie en klik op “Toevoegen“. Op deze manier kun je ook hoofdcategorieën en subcategorieën maken.

Nadat je dit allemaal gedaan hebt, kun je klikken op “Publiceren“. Je product staat nu in je shop.

5. Het design van je webshop

Het laatste onderdeel van een WordPress webshop maken is het design van je webshop. Hoe het uiterlijk van je webshop er uit komt te zien, ligt vooral aan je gekozen thema. Ook websitebuilders zoals Elementor bepalen wat je kunt veranderen aan het design van je webshop. Bezoek je website en klik bovenaan op “Customiser” en ga vervolgens naar “WooCommerce“. Hier kun je dus een aantal dingen veranderen aan het uiterlijk van je webshop. Hier kan ik je eigenlijk alleen maar aanraden om hier zelf mee te experimenteren. Probeer dingen dus uit en kijk hoe je shop er uit komt te zien.

Heb jij Elementor Pro? Dan heb je veel meer invloed op het uiterlijk van je webshop dankzij de Theme Builder. Om deze reden alleen al is Elementor Pro naar mijn mening het geld waard. Je kunt een custom design voor je productpagina’s maken en deze vervolgens aanwijzen voor alle productpagina’s of aan individuele pagina’s.

6. Wat zijn de kosten van een WordPress webshop

Voordat je een WordPress webshop maakt, is het verstandig om even stil te staan bij de kosten van het runnen van een WordPress webshop. Je kunt veel besparen als je het zelf doet. Heb jij echter de kennis daar niet voor dan kan je juist op langere termijn kosten besparen door een professional in te huren. Waar je sowieso mee rekening moet houden zijn de volgende kosten:

  • Hosting
  • Een domeinnaam
  • WordPress thema
  • Premium Plugins

Dit zijn puur de dingen die je nodig hebt om je WordPress webshop te maken. Natuurlijk heb je ook nog kosten in de vorm van verpakkingsmateriaal, verzendkosten, een boekhouder, software, inkoop, marketing, enzovoort.

In mijn artikel Wat kost een WordPress webshop? geef ik je een uitgebreid overzicht van de kosten van een WordPress webshop.

WordPress webshop maken? Ook jij kan dat!

Een WordPress webshop maken; het klinkt als ontzettend ingewikkelde klus. Gelukkig klink het moeilijker dan het is. Natuurlijk zijn er een hoop dingen waarop je moet letten. Het is vooral ook simpelweg een hoop werk. Het begint allemaal met het vinden van een geschikt WordPress thema en de keuze van een builder (als er geen builder al bij je thema zit).

Met de plugin WooCommerce kun je vervolgens je webshop bouwen. Maak het je klanten gemakkelijk door ze de mogelijkheid te geven om te kunnen met betalen met bijvoorbeeld iDeal. Mollie koppelen aan je webshop is een fluitje van een cent.

Let tenslotte ook op de dingen die we hier niet behandelen, maar die ook van belang zijn bij het starten van een webshop. Denk aan een Kamer van Koophandel inschrijving, de AVG wet, privacyverklaring, hoe regel je het verzenden en retourneren, enzovoort. Ook dien je je webshop goed te beveiligen met o.a. een SSL certificaat. Lees ook onze blog over hoe je je WordPress website en webshop veilig kunt houden. Kortom, denk goed na over elke stap, dan moet het goed komen!

Is het zelf bouwen van een WordPress webshop toch iets te lastig? Geen probleem ik help je graag bij het bouwen van een WordPress webshop. In mijn portfolio heb ik diverse WordPress websites en webshops staan.

een wordpress webshop bouwen Pinterest afbeelding

In deze blog post staan affiliate links. Wanneer je via deze links een product aanschaft dan krijg ik daar een kleine commissie voor. Dit stelt mij in staat om gratis content zoals deze blog post te blijven maken. Uiteraard brengt dit geen extra kosten voor jou mee. Bedankt voor je steun wanneer je via deze links wat aanschaft!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

seo tips om je website een boost te geven
Marketing

12 SEO tips om je website een boost te geven

Bijna iedereen gebruikt Google om te zoeken naar een product of dienst. Als website eigenaar is het dus belangrijk om hoog in de zoekresultaten te staan. Hoe hoog jouw site scoort hangt af van verschillende factoren. Gelukkig kun je zelf ook veel hier aan doen door je website te optimaliseren. Wanneer je zelf een website

Lees meer »
5 punten die elke blog post moet hebben
Bloggen

5 punten die elke blog post moet hebben

Elk bedrijf zou een blog moeten hebben. Het hebben van een blog kan namelijk veel voordelen hebben, niet in de laatste plaats voor de SEO. Ook kun je laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. Het schrijven van blogs kan nog wel eens lastig zijn. Waar schrijf je bijvoorbeeld elke week over? Ook

Lees meer »
de 10 beste gratis online cursussen
Business

De 10 beste gratis online cursussen

Vanwege het Coronavirus werken veel mensen thuis. Voor veel ondernemers lopen opdrachten terug of ligt hun bedrijf zelfs stil. Verveling kan dan natuurlijk snel toeslaan. Vorige week schreef ik al over hoe je geld kunt verdienen met je website, maar als je (nog) geen website hebt of deze niet in kunt zetten om er geld

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top