Wat zijn de SEO trends in 2024? Verbeter je resultaten in Google.

Wat zijn de SEO trends van 2024?SEO is altijd in ontwikkeling. Het is niet een taak wat je 1 keertje doet en dat het dan wel klaar is. Nee, met SEO moet je eigelijk regelmatig bezig zijn. Daarbij hoort ook dat je weet wat er speelt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel kijken we naar de toekomst van SEO en vertel ik je alles over de SEO trends van 2024.
SEO trends in 2024 - de toekomst van SEO

In dit artikel

Wat zijn de SEO trends in 2024? Verbeter je resultaten in Google.

Wat zijn de SEO trends in 2024? Het nieuwe jaar staat weer voor de deur. Een goed moment om weer eens kritisch naar je website te kijken. Wat kan beter? De ontwikkelingen staan niet stil namelijk. Als je deze blog wel vaker leest, dan weet je dat SEO nooit stil staat. Het is ook niet een taak wat je 1 keertje doet en dat het dan wel klaar is. Nee, met SEO moet je eigelijk regelmatig bezig zijn. Daarbij hoort ook dat je weet wat er speelt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel kijken we naar de toekomst van SEO en vertel ik je alles over de SEO trends van 2024.

1. Google Search Generative Experience

Je kunt het niet hebben over SEO trends in 2024 zonder AI te benoemen. Wat de toekomst van SEO ook gaat worden: het is wel duidelijk dat AI, oftewel Artificial Intelligence, op termijn een belangrijke rol gaat spelen. Je moet wel onder een enorme steen hebben gelegen als je niet weet dat AI steeds meer invloed op elk gebied gaat krijgen in ons dagelijks leven. Niet verrassend dus dat AI ook op het gebied van zoekmachineoptimalisatie een rol gaat spelen. De giganten zijn hier al volop mee bezig en zo ook Google met zijn Google Search Generative Experience (SGE).

SGE is de AI-aangedreven zoekervaring van Google. Google SGE biedt voor veel zoekopdrachten een door AI gegenereerd resultaat, dat bovenaan de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) verschijnt. Op termijn zal het waarschijnlijk de manier veranderen waarop gebruikers omgaan met de zoekmachine. En het zal ook veranderen hoe sites worden geoptimaliseerd om vertoningen en verkeer te genereren.

SGE verbetert de gebruikersinteracties door duidelijke, beknopte antwoorden te geven op de zoekopdracht van de gebruiker. Het biedt ook relevante beelden en een model voor gespreksbetrokkenheid. Het is geen chatbot zoals ChatGPT, maar wanneer je een zoekopdracht in Google uitvoert dan krijg je dus een resultaat wat door AI wordt gegeven. Dat houdt in dat AI dus steeds beter begrijpt wat mensen zoeken en welk antwoord gewenst is.

Misschien denk je nu: ik heb dit nog helemaal niet gezien toen ik iets zocht in Google. Dat klopt. Momenteel is SGE alleen beschikbaar voor een beperkt aantal mensen in de VS en in het Engels. Het kan dus nog wel even duren voordat dit iets wordt wat we ook in Europa en in Nederland gaan zien, maar desalniettemin is het belangrijk om te weten wat er speelt. Deze trend betekent namelijk een verschuiving naar een meer interactieve, gebruiksvriendelijke zoekervaring waarbij het algoritme de behoeften en bedoelingen van de gebruiker begrijpt en hierop anticipeert.

De grote vraag is natuurlijk: hoe bereidt je je website voor op deze SEO trend? Relevante inhoud op je website is hier het sleutelwoord. Uiteindelijk willen gebruikers dat hun vragen direct en uitgebreid beantwoord worden. En als het goed is optimaliseer je daar nu al op.

Hoe een zoekresultaat er uit ziet met Google SGE (bron: Google SGE website)

Omdat dit nog een heel nieuwe techniek is, is veel nog onduidelijk. Zo is het nog steeds onduidelijk welke factoren van invloed zijn op de links die naast het fragment verschijnen. Er zijn een aantal kenmerken:

  • Mening of analyse: Het lijkt er op dat SGE uit meerdere bronnen gebruikt om zijn antwoord te geven. Het geven van een analyse of mening over een onderwerp vergroot dus waarschijnlijk je kansen.
  • Directe taal: de resultaten lijken te verwijzen naar volledige secties en tekstblokken. Dit betekent dat het verstandig is om gebruik te maken van georganiseerde secties, lijsten en opsommingen zodat jouw content voor SGE gemakkelijker te begrijpen valt.
  • Autoriteit: de website waarbij verwezen wordt in het zoekresultaat zijn doorgaans op een niche- of onderwerp gericht. Een bepaalde mate van autoriteit in jouw niche of het gezochte onderwerp is dus belangrijk. Hoe je dat krijgt? Dat kost vaak veel tijd. Regelmatig nieuwe content maken die (een groot aantal) bezoekers aantrekt is een eerste stap.
  • Nieuwe informatie: het wordt waarschijnlijk belangrijk om nieuwe informatie over een onderwerp te delen dan om bestaande informatie te verzamelen. Op zich logisch, want dit bevestigd uiteindelijk ook meer je eigen autoriteit als je zelf aankomt met nieuwe ideeën over een onderwerp i.p.v. informatie van anderen te delen.

Wat ik vooral denk is dat je eigenlijk moet blijven inzetten op de SEO “best-practices”; de SEO technieken die nu al gelden. Uiteindelijk is er niets nieuws onder de zon: mensen die gebruik maken van een zoekmachine willen dat hun vraag zo snel mogelijk beantwoord wordt. Uiteindelijk is het in dit stadium nog veel te vroeg om te weten hoe SGE het gedrag van gebruikers gaat veranderen. Mijn advies: scherp je eigen SEO nog eens aan met de technieken van nu en hou een oog op de toekomst om te kijken hoe deze SEO trend zich gaat ontwikkelen.

Hulp nodig met het verbeteren van je SEO. Ik heb een aantal blogs geschreven die je sowieso hierbij gaan helpen, maar als je maar 1 blog wilt lezen dan zou ik de blog doen waarin ik 12 tips geef om je SEO een boost te geven.

2. Zero-click searches

voorbeeld van SEO trends in 2024 - zero click zoekresultaat

Zero-click searches zijn zoekopdrachten waarbij men niet op de zoekresultaten klikt. Uit onderzoek van Semrush blijkt dat maar liefst 57% van zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel en ongeveer een kwart van de zoekopdrachten uitgevoerd op een desktop een zoekopdracht wordt verlaten zonder op een organisch of betaald resultaat te klikken. Waarom klikt men niet op een zoekresultaat? Er zijn een aantal zoekopdrachten waarbij je eigenlijk niet hoeft door te klikken om toch een antwoord op je vraag te krijgen:

  • Een zoekopdracht met een conversie of berekening. Ik kook graag en gebruik daarbij ook wel eens Engelstalige recepten. Daarin komen vaak ounces, cups en andere gewichtsmaten voor die we hier in Nederland niet gebruiken. Met een simpele zoekopdracht kun je zo gemakkelijk deze gewichtsmaten omrekenen naar milliliters of grammen. Google geeft je gelijk het goede antwoord, dus er is geen reden om door te klikken.
  • Local business zoekresultaat. Soms wil je even checken wanneer je favoriete restaurant open is of tot hoe laat een bepaalde winkel nog open is. Als je zoekt op die winkel of dat restaurant dan krijg je vaak een “local business” resultaat. Dit is het stukje aan de rechterkant van je scherm bij Google. Dit geeft vaak al alle informatie die je nodig hebt en dat betekend dus dat je niet hoeft door te klikken naar een website. Voor elk bedrijf is het handig om je voor zo’n bedrijfsprofiel van Google aan te melden. Heb je dit nog niet gedaan, dan is het een aanrader om hier zo snel mogelijk werk van te maken.

Dit zijn slechts 2 voorbeelden van zero-click zoekresultaten. Deze zoekresultaten waarbij dus niet wordt doorgeklikt komen dus steeds meer voor en ik verwacht dat dit in de toekomst met Google’s SGE nog veel verder gaat ontwikkelen. We staan dus op de drempel van een grote verandering waarbij zoekresultaten anders gebruikt gaan worden. De grote vraag is: wat gaat dit doen met je bezoekersaantallen? Een spannende ontwikkeling dus.

3. Wees een autoriteit op jouw vakgebied

Niet per se een van de nieuwste SEO trends in 2024, maar wel eentje die zich steeds verder ontwikkeld.

Uiteindelijk is voor Google het belangrijkst dat hun gebruikers zo snel en efficient mogelijk het antwoord op een zoekopdracht vindt. Daarbij zullen ze vlugger een website of blog hoog in de rankings plaatsen waarvan is gebleken dat dit een kwalitatieve website is waarbij bezoekers vinden wat ze zoeken. Dit blijkt o.a. uit hoe lang een bezoeker op een website blijft, de zogenoemde ‘bounce-rate’.

Als een bezoeker maar 1 pagina op je website bekijkt en deze zeer snel weer verlaat, dan is dit voor Google een teken dat jouw content blijkbaar niet goed genoeg is of in ieder geval niet aansluit bij wat jouw bezoeker zoekt. Blijft jouw bezoeker lang op je website en bezoekt hij meerdere pagina’s dan laat je Google zien dat je weet waar je het over hebt, je content aanspreekt bij bezoekers en dat je dus eigenlijk een autoriteit bent op jouw gebied.

Dit noemt Google “topical authority’. Jouw website moet de go-to website voor jouw gebruiker worden met informatie over een bepaald onderwerp of een bepaalde niche. Je moet ervoor zorgen dat jouw content alle facetten van een bepaald onderwerp uitvoerig behandeld.

Zoekmachines, vooral Google, geven dus steeds meer prioriteit aan inhoud, oftewel content, die autoriteit uitstraalt. Google zou Google niet zijn als ze weer iets verzonnen hebben waarbij ze dit bij jouw website kunnen beoordelen: E-E-A-T. Dit staat voor ‘Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness’ Met andere woorden definiëren ze autoriteit als een combinatie van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit zijn misschien wat vage begrippen, dus ik duik er even wat dieper op in:

  • Ervaring: als je een onderwerp behandeld, gebruik dan je eigen ervaringen om dit onderwerp te bespreken. Dit geldt echter ook voor (product)reviews. Is het bijvoorbeeld duidelijk dat een review geschreven is door een echt persoon die een product ook echt heeft gebruikt? En hoe kun je zelf een autoriteit, een expert, zijn als je dertien in een dozijn content schrijft over een onderwerp en daarbij niet je eigen input, je eigen ervaringen deelt?
  • Expertise: is een auteur (of je dit nu zelf bent of iemand anders op jouw site) een gevestigd of wellicht bekend in zijn/haar vakgebied en beschikken ze over relevante expertise en vaardigheden over het onderwerp? Als je bijvoorbeeld schrijft over financieel advies; is diegene (of jijzelf) dan echt een expert? Beschik jij of diegene echt aantoonbaar over de relevante kennis?
  • Autoriteit: Is jouw site een vertrouwde autoriteit op dit gebied? Is jouw website een belangrijke bron voor kennis? Hoewel niet alle onderwerpen één enkele gezaghebbende bron hebben, is deze meestal zeer betrouwbaar als ze dat wel hebben. Een overheidssite wordt bijvoorbeeld beschouwd als een autoriteit op het gebied van informatie over paspoortverlengingen.
  • Betrouwbaar: wordt jij of je website niet gezien als betrouwbaar dan kun je wel opdoeken. Als je klanten wilt werven, zul je toch echt betrouwbaar over moeten komen. Geef je alle benodigde informatie over jezelf? Heb je een SSL certificaat geïnstalleerd op je website? Als dit namelijk niet hebt, geven veel browsers al een melding dat je website niet veilig is. Je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat 99% van je bezoekers direct afhaakt. Betrouwbaarheid zit dus in veel dingen; van het design van je website, tot je eigen imago, tot vindbaarheid op het internet. Mensen willen zaken doen met echte personen. Zorg dus dat jij en je website betrouwbaar overkomen.

Hoe zorg je er echter voor dat je gezien wordt als autoriteit? Helaas is dat niet iets wat je 1-2-3 even geregeld hebt. Het opbouwen van autoriteit (en expertise, ervaring en betrouwbaarheid) kost tijd. Je moet consistent hieraan werken. Dit doe je door voortdurend content te maken van hoge kwaliteit. Wat ook helpt is een goede website structuur en hiërarchie, zodat je website niet alleen gemakkelijk te gebruiken is voor je bezoekers, maar ook zodat zoekmachines jouw website gemakkelijk kunnen crawlen.

Kijk echter verder dan alleen je eigen website. Waar hangt jouw doelgroep uit? Want dat is waar jij ook aanwezig moet zijn. Zit jouw doelgroep veel op Instagram? Dan kun je bijvoorbeeld reels gebruiken om je content te promoten en antwoord te geven op hun vragen. Een podcast of een video kanaal helpt daar natuurlijk ook bij. Wat ook effectief kan zijn in jezelf neerzetten als een expert of jouw gebied is het schrijven van een boek of e-book.

4. Oude content updaten

Dit is 1 van mijn favoriete SEO technieken. Het is namelijk enorm simpel, maar wel doeltreffend. Zoals we inmiddels weten, wil Google hun gebruikers relevante content van hoge kwaliteit voorschotelen. Natuurlijk hoort verouderde content daar niet bij. Ga dus door al je oude blogs heen en update deze waar nodig met nieuwe informatie en data. Soms kan SEO ook enorm eenvoudig zijn.

5. Zorg voor een goede gebruikerservaring

Een onderwerp waar ik regelmatig op over schrijf is gebruikerservaring. User-experience is enorm belangrijk. Je wilt je gebruikers het zo makkelijk en prettig mogelijk maken om jouw website te gebruiken. Begrijpen ze namelijk iets niet? Gebeurt er iets onverwachts? Kunnen ze niet snel vinden wat ze zoeken? Laadt een pagina traag? Kunnen ze om wat voor reden je content niet goed lezen (bijv. door een irritante popup)? Je bezoeker is dan binnen no-time weer weg. En als je goed hebt opgelet bij het lezen van dit artikel, dan weet je dat dat precies het tegenovergestelde is van wat Google wil.

Wat moet je precies doen om de gebruikerservaring van je website te verbeteren? Ik heb hier al een aantal blogs aan gewijd, dus ik raad je zeker aan om je hier nog eens goed in te verdiepen door deze artikelen te lezen. Voor nu een paar korte punten:

  • Een overzichtelijk menu met niet te veel linkjes die verwijzen naar de correcte pagina.
  • Goede interne link structuur
  • Duidelijke call-to-actions (dit zijn je belangrijkste buttons waarbij je eigenlijk je gebruiker aan wilt zetten tot de door jouw gewenste actie).
  • Geen 404 foutmeldingen
  • Een snelle website met lage laadtijden
  • Mobile first website ontwerp
  • Vermijdt het gebruik van vervelende popups die lastig weg te klikken zijn en die een groot deel van de content onleesbaar maken
  • Vermijdt het gebruik van advertenties die je website trager maken en die soms ook de layout nadelig beïnvloeden

Meer lezen? In dit artikel geef ik handige tips op de gebruikerservaring van je website te verbeteren.

6. Voice Search

Hoogstwaarschijnlijk heb je ze zelf ook wel in huis: slimme apparaten die je met je stem kunt bedienen. “He Siri” of “He Google” om vervolgens je iPhone of Google Home apparaat een (zoek)opdracht te geven. Voice search wordt steeds meer gebruikt. Dit heeft ook invloed op SEO, omdat, omdat deze zoekopdrachten vaak langer zijn dan getypte zoekopdrachten. Hoe optimaliseer je je website hierop? Een paar tips:

  • Focus op gesprekstaal: gebruik long-tail zoekwoorden die lijken op normaal gesproken zinnen. Gesproken zoekopdrachten hebben namelijk de neiging om natuurlijke gesprekken na te bootsen in plaats van de meer traditionele trefwoordzinnen.
  • Mobiele optimalisatie: Het merendeel van de gesproken zoekopdrachten wordt uitgevoerd op mobiele apparaten. Daarom zullen sitesnelheid en mobiele optimalisatie belangrijk blijven.
  • Investeer in lokale SEO: Voice search richt zich vaak op lokale resultaten, dus het is belangrijk om te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.
  • Gebruik gestructureerde gegevens en schema-mark-ups: dit helpt zoekmachines de inhoud en context van je website beter te begrijpen. Voor WordPress bestaan hier uitstekende plugins voor, zoals Yoast.

Ook met voice search is het zo dat dit nog niet een enorm grote rol gaat spelen in 2024, maar het is belangrijk te weten dat voice search in opkomst is en invloed gaat hebben op je SEO in de toekomst. Wees voorbereid, zodat je niet achterloopt!

Conclusie: de SEO trends in 2024

We leven in een interessante tijd, zeker ook wanneer het gaat over SEO. Naar mijn mening zitten we nu op een kantelpunt en dat maakt de toekomst van SEO spannend. De belangrijkste van alle SEO trends in 2024 is uiteraard de opkomst van AI. Met de komst van AI gaat de komende jaren de manier waarop we allemaal zoekmachines gebruiken veranderen. Dat klinkt misschien wat eng en wellicht ben je ongerust wat dit gaat doen met je bezoekersaantallen. Hoewel het natuurlijk lastig is om te weten wat er in de toekomst gaat gebeuren (ik heb tenslotte geen glazen bol), denk ik dat veel “oude” technieken nog steeds relevant zijn.

Uiteindelijk gaat het er bij SEO nog altijd om dat je content maakt die aansluit op wat de gebruikers van jouw website zoeken en nodig hebben. Dat betekend dat je kunt laten zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied door kennis en informatie te delen. Zoekwoordenonderzoek is daarbij enorm belangrijk. Je moet weten met welke vragen jouw doelgroep is en deze op zo’n goed mogelijke manier te beantwoorden. Doe dit niet alleen via je website, maar maak gebruik van alle mogelijkheden die het internet daarbij biedt: video, e-books, podcasts, social media, etc.

Houdt de SEO trends in 2024 (en daarna) in de gaten zodat je weet wat er speelt en niet achter blijft. Het goede nieuws? Je bent met het lezen van deze blog al op de goede weg! Ik wens je veel succes met het toepassen van deze tips.

Over de auteur

Picture of Michelle Van Seters

Michelle Van Seters

Michelle is eigenaar van Birdie Design. Ze heeft een passie voor UX en design en veel interesse is in SEO en de psychologische aspecten van grafisch vormgeving en webdesign. Michelle deelt graag haar kennis op deze blog om zo mede-ondernemers te helpen.

website checklist 2024 - maak je website klaar voor het nieuwe jaar

Download gratis de website checklist voor 2024

Meldt je aan voor mijn nieuwsbrief en download tijdelijke mijn website checklist voor 2024 waarmee je je website helemaal klaar maakt voor het nieuwe jaar. Naast deze checklist ontvang je ook mijn website + SEO checklist in je mailbox met nog meer tips om je website te verbeteren!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Verbeter jouw website met deze checklist

Onvang de website en SEO checklist

Verbeter je website met mijn website en SEO checklist. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang mijn website en SEO checklist gratis.