Waarom jouw website geen klanten oplevert

Waarom jouw website geen klanten oplevert

Herken je dit? Je hebt een prachtige website (laten) maken. Die moet toch wel klanten gaan opleveren? Je wacht en je wacht, maar al die nieuwe klanten blijven uit. Dit is een veel voorkomend probleem. Helaas ben je niet klaar bij de website lancering. Je zult er aan moeten werken om je website winstgevend te laten zijn. In deze blog bespreek ik een aantal redenen waarom jouw website geen klanten oplevert en wat je er aan kunt doen op dit op te lossen.

Waarom levert mijn website geen klanten op?

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom je website geen klanten oplevert: je hebt weinig bezoekers, doet niets of te weinig aan marketing, je weet niet goed wie je doelgroep is, je website ziet mogelijk niet goed in elkaar of je hebt geen goede call-to-action buttons. Gelukkig kun je zelf een hoop doen op dit te verhelpen.

Raak dus niet te gauw ontmoedigd! Het is echt een veelvoorkomend probleem van ondernemers. Er kunnen heel veel redenen zijn waarom jouw website geen klanten oplevert. Het is belangrijk je te realiseren dat je niet klaar bent zodra je website eenmaal is gelanceerd. Helaas is er ook geen “magische” formule die jouw website omtovert tot leads magnet. Een succesvolle website kost simpelweg veel tijd en veel werk.

5 redenen waarom jouw website geen klanten oplevert

Als jij ook een website hebt die geen klanten oplevert, dan kun je daar gelukkig iets aan doen. Ik geef hieronder een aantal redenen waarom jouw website geen klanten oplevert. Kijk of je iets herkent van deze 5 redenen en lees hoe je die kunt oplossen.

1. Je website heeft weinig bezoekers

Als je net een nieuwe website hebt gelanceerd, dan is het logisch dat je website nog weinig bezoekers heeft. Het duurt even voordat je website wordt opgenomen in de zoekresultaten van Google. Sowieso is het verstandig je aan te melden bij Google Analytics en Google Search Console. Met Google Analytics kun je ook in de gaten houden hoeveel bezoekers naar je website komen. Een Google Analytics account aanmaken en je website koppelen is makkelijk. Lees hier hoe je Google Analytics koppelt aan jouw WordPress website. Voordat je je website lanceert, kun je ook deze checklist voor een succesvolle website lancering even doorlezen.

Als je echter al een tijdje een website hebt en er zijn nog steeds weinig bezoekers, dan gaat er iets mis. Waarschijnlijk heb je dan niet genoeg gedaan aan SEO. Lees ook even deze basis SEO tips door. SEO, oftewel Search Engine Optimisation, is enorm belangrijk om hoog in de Google resultaten te komen en dus gevonden te worden door bezoekers. Daarom heb ik een gratis Website en SEO checklist ontwikkeld. Deze kun je gebruiken om je website te controleren en eventueel te verbeteren.

Wat ook enorm kan helpen is het onderhouden van een blog. Hierdoor post je namelijk vaker nieuwe content. Websites met verse content komen hoger in de zoekresultaten bij Google. Meer content betekend meer keywords. Zo heb je dus meer kans om te ranken met die zoekwoorden. Tenslotte kun je door je kennis te delen, laten zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Een nadeel van bloggen is dat het veel tijd kost. Wanneer je het bloggen echter goed aanpakt, kan het je veel opleveren, waaronder nieuwe klanten. Ook geeft een blog je de kans om op een andere manier inkomsten te genereren, zoals affiliate marketing.

2. Je doet niets aan marketing

Je hoeft geen marketing goeroe te worden, maar je zult wel iets aan marketing moeten doen om bezoekers naar je website te trekken. Dit kun je offline doen door bijvoorbeeld flyers of advertenties. Online is het belangrijk dat je actief bent op social media. Hierbij hoef je echt niet van alle kanalen lid te worden. Ik adviseer altijd om te beginnen met 2 a 3 social media kanalen. Kies hierbij wat je leuk vind om te doen. Bedenk daarbij wel waar jouw doelgroep het meeste gebruik van maakt. Als jouw doelgroep nauwelijks gebruik maakt van Twitter dan heeft het geen zin om te gaan twitteren.

Een andere tip is om te beginnen met bloggen. Dit vergt tijd en enige kunde, maar het kan je heel veel opleveren. Het voordeel van een blog is dat jij je kunt laten zien als expert op jouw vakgebied. Daarmee creëer je ook vertrouwen en zijn mensen eerder geneigd je met hun project toe te vertrouwen.

3. Ken je doelgroep

Ik haalde het al aan bij he tweede punt hierboven: je doelgroep. Je moet goed voor ogen hebben wie jouw doelgroep is, wat hen motiveert, wat kun problemen en pijnpunten zijn en hoe jij dit voor hun kunt oplossen. Alles wat je doet met je website moet gericht zijn op jouw doelgroep. Denk hierbij aan kleuren, knoppen, teksten, blogs, enzovoort. Wanneer bezoekers naar jouw website komen, moeten ze het gevoel krijgen dat jij ze begrijpt en dat jij diegene bent die hun probleem kan oplossen.

Hoe kom je te weten wie jouw doelgroep is? Je kunt doelgroep-onderzoek verrichten om zo te weten te komen wie jouw doelgroep is. Dit kun je op verschillende manier doen, zoals enquêtes. Makkelijker is echter om eens te kijken bij online forums, social media en bij concurrerende websites.

4. Je website zit technisch niet goed in elkaar

Gebruiksvriendelijkheid was altijd al belangrijk, maar wordt steeds belangrijker vanwege de veranderingen die Google heeft aangekondigd. Hun nieuwe Core Web Vitals beoordelen hoe gebruiksvriendelijk je website is op het gebied van laadtijd, het verschuiven van content en interactiviteit.

Website optimalisatie is dus ontzettend belangrijk. Een succesvolle website is een snelle website. Website optimalisatie is een uitgebreid onderwerp waar veel over valt te vertellen. Een aantal tips:

  • Maak gebruik van een cache plugin. Ik maak zelf gebruik van WP Rocket en heb hier zeer goede resultaten mee behaald. Meer weten over WP Rocket? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over deze cache plugin.
  • Beperk het aantal plugins op je website
  • Investeer in goede hosting. Lees mijn artikel over het vinden van goede hosting om meer te weten te komen over hoe je goede hosting kan kiezen.
  • Kies een goed, licht WordPress thema

Een andere optimalisatie tip die wat meer aandacht verdient, is het optimaliseren van afbeeldingen. Zorg ervoor dat je afbeeldingen de juiste grootte hebben en niet te zwaar zijn. Als je dus een afbeelding van met een width van 1000 px nodig hebt, upload dan niet een afbeelding van 2500 px. Dan moet de browser namelijk de afbeelding zelf schalen wat de laadtijd negatief beïnvloed. Haal je afbeeldingen ook altijd even door een compressie tool zoals TinyPNG of gebruik de Image CDN Optimole.

Duidelijke navigatie hoort ook bij gebruiksvriendelijkheid. Zorg er voor dat je menu duidelijk en overzichtelijk is. Neem niet teveel pagina’s op in je menu. Een menu zou niet veel groter moeten zijn dan 5 a 6 linkjes. Let er op dat alle links op je website werken en naar de correcte pagina wijzen. Ook leesbaarheid is belangrijk. Korte paragrafen met duidelijke kopjes. Een onduidelijke website zorgt er eenmaal voor dat je bezoekers je website snel verlaten. Het lijkt allemaal heel logisch dat je dit toepast op je website, maar je zult je verbazen wat ik soms tegenkom.

5. Het ontbreken van goede call-to-actions

Als jij niet “vertelt” aan je bezoeker wat hij moet doen, dan kun je er van uitgaan dat hij niet de door jouw gewenste actie onderneemt. Dit is waar je een call-to-action voor gebruikt. Een call-to-action is een button of text link die aanzet tot actie. Een knop met ‘Neem hier contact op’ is daarvan een voorbeeld. Je wilt bezoekers het zo gemakkelijk mogelijk maken om de gewenste actie te ondernemen. Elke pagina zou tenminste 1 call-to-action moeten hebben, maar overdrijf niet. Plaats niet meer dan 3 op een pagina om keuze stress bij de bezoeker te voorkomen.

Haal de resultaten met je website die jij wilt

Met deze tips is een succesvolle website waarmee jij de resultaten haalt die jij wilt een stapje dichterbij. Wil het toch nog niet zo lukken? Ik geef elke maand gratis (en vrijblijvende) website analyses weg. Hierbij geef ik in een uitgebreide analyse aan wat er beter kan op jouw website. Vervolgens kun jij zelf aan de slag met deze tips. Ik geef slechts 2 van deze website analyses per maand weg, dus wees er dus snel bij.

Waarom jouw website geen klanten oplevert en wat je daar aan kunt doen
ComputerComputer

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer van de blog

hoe kun je je website opruimen
Website Design

Hoe kun je je website opruimen? Hou eens een grote schoonmaak!

Websites hebben onderhoud nodig. Elke week is het goed om even alles langs te lopen. Zijn er nieuwe updates? Zijn er broken links? Werkt alles nog naar behoren? Dat soort dingen moet je regelmatig checken en bijwerken, maar af en toe is het goed om je website eens een grote onderhoudsbeurt te geven. Na verloop

Lees meer »
Een tijdloos logo-ontwerp - Hoe ontwerp je een tijdloos logo-ontwerp
Logo ontwerp

Hoe ontwerp je een tijdloos logo-ontwerp?

Of je nu al jaren een bedrijf hebt of net begint, de branding van je bedrijf is belangrijk. En naast klantenservice, productkwaliteit en prijsstelling, is een logo een belangrijk onderdeel van een merk. Waarom? Een logo geeft jouw bedrijf een identiteit en zou idealiter je klanten moeten helpen jouw doel, positie en merkpersoonlijkheid te begrijpen.

Lees meer »
6 visitekaartjes trends voor 2020
Grafisch vormgeving

6 visitekaartjes trends voor 2020

Het nieuwe jaar is begonnen! Een goed moment om eens kritisch te kijken naar je huisstijl en website. Zijn er nog dingen die verbeterd kunnen worden? Zijn er uitingen die een beetje verouderd zijn en toe zijn aan een update? Is dat het geval dan is het natuurlijk altijd goed om op de hoogte te

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top