Een goed logo-ontwerp is zeker niet DE sleutel naar succes, maar wel degelijk een belangrijk onderdeel. In dit artikel leg ik uit waarom het hebben van een sterk logo-ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf.
Waarom een sterk logo ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf
Een sterk logo-ontwerp is belangrijk omdat het je bedrijf herkenbaar maakt. Wanneer iemand jouw logo ziet, weten ze dat deze hoort bij jouw bedrijf. Daardoor onderscheidt je logo-ontwerp je ook van de concurrentie. Daarnaast laat zien dat je een betrouwbaar en professioneel bedrijf bent. Voldoende redenen dus om te investeren in een goed, sterk logo design.
Wat straal je uit naar je potentiële klanten?
Dit vind ik zelf een belangrijk punt. Vaak is een logo-ontwerp voor bedrijven iets wat vrij laag op de prioriteitenlijst staat. Zeker als zij al jaren bestaan. Waarom geld uitgeven als je toch al (genoeg) klanten hebt? En is een logo-ontwerp niet meer iets voor grotere bedrijven? Een logo is echter meer dan simpelweg een plaatje wat je op je website kunt plaatsen. Het vormt namelijk, samen met een huisstijl, jouw zakelijke identiteit.
Denk eens na over hoe jij zelf diensten of producten aanschaft. Als je op een website komt met een logo dat er amateuristisch of gedateerd uit ziet, wat denk je dan? Koop je dan ook die dienst of product? Of denk je wel 2 keer na? Het punt is dat een logo, vaak onbewust, ook zorgt voor een bepaald gevoel van vertrouwen. Stel je voor dat een bekend bedrijf als Ziggo een heel gedateerd, onprofessioneel logo zou hebben in allerlei bonte kleuren. Zou jij dan met hen in zee gaan? Waarschijnlijk niet, want als iets er onprofessioneel uit ziet dan heeft dat toch van invloed op hoe je naar zo’n bedrijf kijkt. Ga maar na: welk bekend, succesvol bedrijf heeft een slecht logo? Ik kan er zelf niet 1 verzinnen.
Een ander voorbeeld van hoe belangrijk het bouwen van een merk is, zijn de de schappen van een supermarkt. Wie boodschappen doet wordt direct geconfronteerd met allerlei merken. Waarom kiezen we voor merk A, terwijl merk B op 10 centimeter afstand staat? Dat heeft alles te maken met het gevoel dat het merk uitstraalt. Komt het betrouwbaar over, straalt het kwaliteit uit, of heeft het juist een goedkope uitstraling?
Een logo straalt dus iets uit en zegt iets over jouw bedrijf en producten of diensten. Denk er over na hoe jij je bedrijf naar de buitenwereld (je huidige en potentiele klanten) wil presenteren. Jouw bedrijf is tenslotte ook iets waar je als het goed is trots op bent en wat (ook niet geheel onbelangrijk) je broodwinning is. Hoe wil jij dat er naar jouw bedrijf gekeken wordt? Wil jij een positieve of negatieve indruk achterlaten?
Een logo-ontwerp is de fundering voor je huisstijl en andere uitingen
De visuele identiteit van je bedrijf begint bij een logo-ontwerp. Hier wordt ook de richting bepaald van je complete huisstijl. Kleuren, lettertypes en dergelijke moeten consistent zijn met de rest van je branding. Als je al niet goed begint met een logo ontwerp, dan kun je er zeker van zijn dat de rest ook een ratjetoe is. Je logo-ontwerp is dus de fundering voor je huisstijl en andere uitingen zoals flyers, posters en je website.
Het onderscheid je van de concurrentie
Denk eens aan je directe concurrentie. Wat hebben zij voor logo-ontwerp? Je logo is de uitgelezen kans om te communiceren naar je klanten dat je anders bent dan de rest. Een logo kan bijvoorbeeld laten zien hoe professioneel je bedrijf is of juist hoe relaxed je bedrijf is. Hoe efficiënt je bent, of hoe je juist minder serieus bent (als dit past bij je bedrijf uiteraard) of hoe innoverend je bent.
Het maakt je bedrijf herkenbaar
Een logo-ontwerp geeft jouw bedrijf een identiteit, “een gezicht”. Naar verloop van tijd zorgt het logo er voor dat je herkenbaar bent voor klanten. Daar komt bij dat kleuren en vormen gemakkelijk te onthouden zijn door het menselijk brein dan woorden. Wanneer klanten herinneren zich je logo en denken er aan wanneer ze jouw product of diensten nodig hebben.
Het maakt je bedrijf betrouwbaar
Bij het eerste punt noemde ik dit al een beetje, maar een goed logo zorgt er voor dat je bedrijf betrouwbaarder overkomt. Stel je voor dat je online op zoek gaat naar juridisch adviseur. Je vindt twee bedrijven die voldoen aan jouw criteria. De 1 heeft een professioneel logo en de ander niet. Wie zou jij kiezen? De adviseur met een goed logo ontwerp heeft een voorsprong, omdat een professioneel logo meer een gevoel van vertrouwen opwerkt dan de adviseur zonder een goed logo ontwerp. Vertrouwen is 1 van de belangrijkste redenen om voor een bedrijf te kiezen.
De problemen die een amateuristisch logo opleveren bij drukwerk
De vorige punten gingen vooral over wat je logo uitstraalt, maar ook niet onbelangrijk is de technische kwaliteit van je logo. Veel ondernemers staan hier logischerwijs niet bij stil, maar ik kan je garanderen dat een amateuristisch logo ontwerp vroeg of laat voor problemen gaat zorgen. Stel je voor dat je je logo zelf in elkaar hebt geknutseld in Paint. Je gebruikt dit logo op je website en wil het ook laten drukken op bijvoorbeeld een visitekaartje of voor een advertentie, maar het gedrukte resultaat ziet er heel pixelig en onscherp uit. Dit komt doordat je logo ontwerp niet geschikt is voor drukwerk. Dit geld ook voor plaatjes die je van internet afhaalt en gebruikt als logo. Dit komt omdat je logo niet een vector is. Eerder schreef ik al een blog waarin ik 10 grafische termen uitleg. Hierin leg ik o.a. uit waarom het van belang is dat je logo een vector is en gemaakt is in de kleurmodus CMYK.
Conclusie
Zoals gezegd is het hebben van een logo niet de sleutel naar het succes. Het is niet zo dat een goed logo ontwerp succes garandeert, maar wel een belangrijk onderdeel hiervan. Een logo-ontwerp is meer dan simpelweg een “plaatje” die je op je briefpapier en website zet. Het is je zakelijke identiteit. Een logo zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. Het kan je zelfs een voorsprong geven op de concurrentie. Mis die kans dus niet en investeer in een goed logo-ontwerp.
Overtuigt dat jouw bedrijf een goed logo (en huisstijl) ontwerp nodig heeft? Ben jij een (startende) ondernemer met een krap budget? Ik heb speciaal voor die ondernemers een branding kit ontwikkeld. Hierbij krijg je voor een gereduceerd tarief een logo ontwerp, Word briefpapier, visitekaartjes ontwerp, social media templates en meer.