Meer verkeer naar je website met Pinterest: zo doe jij dat!

Het lokken van bezoekers naar je website is soms een lastige klus. Er zijn diverse manieren die ervoor zorgen dat je website meer bezoekers trekt, waaronder Pinterest. In dit artikel vertel ik je hoe Pinterest je bedrijf kan helpen te groeien.
Meer verkeer naar je website met Pinterest

In dit artikel

Meer verkeer naar je website met Pinterest: zo doe jij dat!

Pinterest is 1 van mijn favoriete social media kanalen. Pinterest is namelijk bij uitstek geschikt om meer bezoekers te trekken naar jouw website. Of je nu een nieuw bedrijf hebt of al een aantal jaren meedraait, een goede Pinterest strategie kan absoluut je website, en dus ook je bedrijf, laten groeien. In deze blog vertel ik je alles wat je moet weten over Pinterest. Zo krijg jij meer verkeer naar je website met Pinterest!

Pinterest: social media of zoekmachine?

Eigenlijk kun je Pinterest bijna niet plaatsen onder social media. Het is meer een visuele zoekmachine. Gebruikers van Pinterest verzamelen afbeeldingen (pins) op hun borden. Die afbeeldingen worden gedeeld door mensen met dezelfde interesses. Bezoekers vinden deze pins door te zoeken binnen Pinterest. De pins linken naar een website en zorgen zo voor verkeer naar die websites. Als je dus een goede Pinterest strategie kun je best wat verkeer naar je website leiden met jouw pins. Daarbij gaat het er niet alleen om dat je zelf pins plaatst, maar zorg er ook voor dat bezoekers van je website jouw content kunnen pinnen. Dit kan een blog post zijn, maar ook bijvoorbeeld freebie opt-ins (je biedt iets gratis aan in ruil voor een nieuwsbrief inschrijving) en producten.

Hoe Pinterest kan helpen om je bedrijf te laten groeien

Niet alleen kan Pinterest meer verkeer naar je website leiden, maar het platform kan ook gebruikt worden om je bedrijf te laten groeien:

  • Door waardevolle content te delen waar mensen echt wat aan hebben, trek je mensen aan die precies op zoek zijn naar datgene wat jij biedt. Met andere woorden; een manier om je ideale klant aan te trekken.
  • Je bereikt andere doelgroepen die je anders niet zou bereiken
  • Je bouwt vertrouwen op met je doelgroep
  • Je laat zien dat je een expert bent op jouw vakgebied

Meer verkeer naar je website met Pinterest met deze tips

Nu je er hopelijk van overtuigt bent dat Pinterest je website en bedrijf kan laten groeien, is het tijd om aan de slag te gaan! Met deze tips leidt jij meer verkeer naar je website met Pinterest.

1. Zet een Pinterest business account op en activeer Rich Pins

Om te beginnen is het verstandig om een Pinterest business account op te zetten. Dit is niet moeilijk. Volg deze stappen voor een business account.

De tweede stap is om Rich Pins te activeren voor je website. Rich Pins voegen automatisch extra informatie toe vanaf je website. Als je iets veranderd op de website dan worden Rich Pins geüpdatet. Als jij bijvoorbeeld een blog post als een pin hebt gedeeld op Pinterest dan krijgt een Rich Pin automatisch de blog post titel en samenvatting die jij hebt ingevuld op WordPress.

Er zijn 3 soorten Rich Pins:

  • Product Rich Pins: de prijs, beschikbaarheid en productinformatie worden opgenomen in deze pins.
  • Recept Rich Pins: voegt informatie als titel, bereidingstijd, porties, beoordelingen, een lijst van ingrediënten, enzovoort toe.
  • Artikel Rich Pins: voegt een titel, korte omschrijving of samenvatting en eventueel auteur toe.

Voordat je je Rich Pins kunt activeren, moet je er voor zorgen dat je metadata is ingevuld. Dit kun je o.a. doen via een plugin als Schema & Structured Data for WP & AMP of met Yoast.

Wanneer je dit hebt gedaan, kun je via de Rich Pins Validator je aanmelden voor Rich Pins.

Pinterest SEO

Dit is wellicht het belangrijkste onderdeel. Net zoals elke zoekmachine maakt ook Pinterest gebruik van de informatie in je pin om je ranking binnen de Pinterest zoekresultaten te bepalen. Je wilt je tekst dus optimaliseren aan de hand van het algoritme dat Pinterest hanteert. Er zijn een aantal dingen waarop Pinterest let wanneer ze kiezen om welke relevante pins vertoont worden voor een bepaalde zoekterm:

  • Pin titel en omschrijving
  • Rich Pin metadata: blog post titel en omschrijving of samenvatting
  • Pin kwaliteit: hoe goed word de pin ontvangen door diegene die de pin bekijken
  • Kwaliteit van de pinner: pin je regelmatige content van goede kwaliteit
  • Link content: is de content op de pagina waar je naar toe linkt relevant voor de zoekterm(en)

Waar moet op je opletten bij het maken van pins?

Let er dus op dat je pins Rich Pins zijn. Gebruik keywords in je pin titel en omschrijving. Let hierbij op dat dit termen zijn waarop mensen zoeken. Een goede tip hierbij is om even zelf te zoeken in de Pinterest zoekbalk. Je ziet al dan populaire zoektermen voor dat onderwerp. Pin je afbeeldingen in relevante borden. Pin regelmatig content van hoge kwaliteit en let er op dat de keywords die je gebruikt in je omschrijving voeren komen met de keywords die je ook gebruikt in je blog post, recept of product.

Trek de aandacht met aantrekkelijke afbeeldingen

Zoals ik in het begin van deze blog post al aanhaalde is Pinterest een visuele zoekmachine. Niet alleen de kwaliteit van je content, maar ook de kwaliteit van de afbeeldingen die je pint zijn van groot belang. Visueel aantrekkelijke content wordt eerder gepint dan een lelijke of onduidelijke afbeelding. De grootste vraag voor niet-ontwerpers is natuurlijk hoe je mooie pins creëert.

Ik maak zelf gebruik van Photoshop. Natuurlijk is het lastig om een mooie Pinterest afbeelding te ontwerpen als je niet een ontwerper bent. Een idee is om dit uit te besteden. Als ontwerper help ik je natuurlijk graag bij het creëren van aantrekkelijke content. Zo biedt ik bijvoorbeeld strippenkaarten aan voor terugkerende grafisch vormgeving klusjes. Meer informatie? Neem dan contact met me op.

Wil je niet iemand inhuren om Pinterest afbeeldingen te maken, maar wil je wel een professionele uitstraling? Dan zijn templates een goede optie. Deze kun je aanschaffen via creatieve marktplaatsen zoals Creative Market of Envato. Ook bied ik via mijn eigen webshop op deze website templates aan. Sinds enige tijd staat Neutral – Social Media Package in de shop.

Tenslotte is het goed om te weten dat de ideale afmetingen van een pin 1000 x 1500 pixels is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een langwerpige afbeelding beter presteren. Pinterest raadt dan ook deze afmetingen aan en geeft er zelfs prioriteit aan in de zoekresultaten.

Regelmatig content pinnen

Het kan erg tijdrovend zijn om al die pins te maken en vervolgens 2 a 3 keer per dag iets te plaatsen op Pinterest. Gelukkig zijn daar de nodige tools voor. Sowieso heeft Pinterest de functie om voor een aantal dagen vooruit je pins in te plannen. Veel social media experts maken echter gebruik van tools zoals Later en Tailwind. Met deze tools kun je je social media posts vooruit plannen. Daarnaast krijg je ook toegang tot analytics en krijg je inzicht in wanneer het de beste tijd is om te posten.

Hopelijk ben je nu een stuk meer te weten gekomen over Pinterest. Met deze tips gaat het jou vast en zeker lukken om meer verkeer te leiden naar je website met Pinterest. Heb jij nog goede tips? Laat het weten door een reactie hieronder te plaatsen.

pinterest meer verkeer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.