Logo ontwerp trends in 2023

Klakkeloos trends volgen zou ik overigens niet aanraden, maar het is altijd goed om toch een oogje in het zeil te houden. Wellicht dat je een trend namelijk kunt gebruiken om je logo weer een nodige update te geven. Dit zijn de logo ontwerp trends in 2023.
logo ontwerp trends in 2023

In dit artikel

Logo ontwerp trends in 2023

Het nieuwe jaar is inmiddels al weer in zijn tweede maand. Het is dus de hoogste tijd om weer eens te kijken naar de logo ontwerp trends in 2023. Sommige trends zien we eigenlijk al jaren, zoals de minimalistische stijl en andere trends blijven voorlopig in het verleden. Klakkeloos trends volgen zou ik overigens niet aanraden, maar het is altijd goed om toch een oogje in het zeil te houden. Niet voor niets hebben de afgelopen jaren merken zoals Mastercard, Toblerone, Skoda en GSK hun logo aangepast aan de wat meer minimalistische trend. Ik kan ook wel alvast verklappen dat minimalisme voorlopig nog wel even blijft. Wat gaat 2023 nog meer brengen op het gebied van logo design?

Minimalisme

natuur logo ontwerp

Een logo trend die we dus al jaren zien. Minimalisme is here to stay! Natuurlijk evolueert de trend wel. Zo wordt in 2023 de minimalistische stijl gekenmerkt door dunne lijnen en versimpelde vormen. Zoals ik al in de inleiding schreef zijn er de afgelopen diverse merken geweest die hun logo hebben versimpeld. Slim, want zo behouden ze de herkenbaarheid van hun merk, maar geven ze hun logo wel een modernere look.

Kleuren die bij de minimalistische trend passen zijn natuurlijk het klassieke zwart-wit. Liever kleur? Kies dan voor gedempte kleurenschema’s. Dit zijn kleuren met een lage saturatie. Het logo wat ik ontworpen heb voor The Outward Look is daar een uitstekend voorbeeld van.

Inspiratie nodig? Dit zijn 15 minimalistische lettertypes die je voor je logo kunt gebruiken.

Kleurverlopen

modern raket logo ontwerp

Kleurverlopen, of in het Engels, gradients zien we ook al een tijdje. Grote merken zoals Adobe, Firefox en Instagram maken gebruik van kleurverlopen in hun logo. Het is daarom voorlopig ook nog niet gedaan met gradients in logo design. Uiteraard is het logo van deze website ook een mooi voorbeeld van het gebruik van een kleurverloop.

Het bovenstaande logo staat in mijn webshop en is ook een voorbeeld van het effectief gebruiken van een kleurverloop.

Het belangrijkste wat je bij toepassing van deze trend op je eigen logo in de gaten moet houden, is dat je vooral kiest voor een subtiel kleurverloop. Maak het niet te bont voor een professionelere look. Wanneer goed toegepast, geeft een kleurverloop je logo meer diepte en net dat beetje extra flair.

Op zoek naar een beetje inspiratie. Gradient Hunt is een website waarbij je de mooiste kleurverlopen kunt vinden.

Glitch effect

logo trends in 2023 - het glitch effect TikTok logo

Een relatief nieuwe trend is het glitch effect. Je moet er van houden, maar het geeft een logo zeker een futuristische look. Het bekendste voorbeeld is het logo van TikTok. Doordat deze app steeds populairder werd, viel hun logo erg op. Hierdoor is het glitch effect steeds populairder aan het worden. Zoals bij elke trend moet je je zeker afvragen of het past bij jouw branche. Het glitch effect is momenteel vooral populair in de tech en muziek branche.

Iconen geïntrigeerd met het woordmerk

We zien ook deze trend al een tijdje. Een logo dat bestaat uit een woordmerk is een logo dat alleen maar letters heeft, oftewel alleen hun bedrijfsnaam. We zien al enige tijd dat merken hun woordmerk integreren met een icoon. Een voorbeeld hier van is het Pinterest logo. Een eerdere versie van hun logo zag er zo uit:

logo trend icoon met woordmerk

Een variatie van hun huidige logo waarbij na verloop van tijd dit icoon geïntrigeerd werd met het woordmerk.

De handgeschreven look

Met de hand getekend logo ontwerp
Bron: Dribbble

Ook de handgeschreven en de getekende look is al een tijdje populair. Bij deze logo ontwerp trend is imperfectie niet erg. Een logo mag er zelfs een beetje “on-af” uit zien. Het geeft je logo een authentieke, originele en toegankelijke uitstraling. Je kunt dit toepassen op je woordmerk en/of je beeldmerk. Let er altijd op dat het allemaal wel duidelijk en leesbaar blijft.

Gecontroleerde chaos

gecontroleerde chaos logo trend

Een spannende en nieuwe trend is “gecontroleerde chaos”. Het leuke van deze trend is dat je de compositieregels een beetje los mag laten. Je kunt een element uit je logo ontwerp extra laten opvallen door bijvoorbeeld 1 letter van je woordmerk te vergroten of te verkleinen. Je kunt hierbij ook bijvoorbeeld denken aan een bijzondere positionering van de letters door een creatieve compositie grid te gebruiken. Uiteraard blijft de leesbaarheid van een logo hierbij wel belangrijk. Ook a-symmetrie, negatieve ruimte en symbolen kunnen in deze trend een rol spelen. De gecontroleerde chaos trend zal er in ieder geval voor zorgen dat je logo opvalt.

De merknaam in kleine letters

logo trends in 2023 - logo met kleine letters

De laatste van deze logo ontwerp trends in 2023 is de terugkomst van de kleine letter. Typografische logo’s zijn altijd populair. Waar we de laatste jaren vooral de bedrijfsnamen in hoofdletters zagen, komen de lowercase logo’s weer terug. In een zee van hoofdletters val je natuurlijk op als jij net dat ene logo bent waarbij het woordmerk alleen uit kleine letters bestaat. Amazon en Bol.com zijn goede voorbeelden van een logo dat alleen uit kleine letters of lowercase letters bestaat.

De keuze van een lettertype voor je logo is super belangrijk. Hij moet uiteraard goed leesbaar zijn, maar tegelijkertijd wil je natuurlijk ook wel opvallen tussen de massa. In een artikel wat ik eerder schreef over hoe je nu een goed font kiest voor je logo leg ik je uit waarop je moet letten. Daarnaast kom je in dit artikel ook alles te weten over de verschillende soorten lettertypes. Kortom, een must read als je op zoek bent naar een geschikt lettertype voor je logo.

Viva Magenta

viva magenta kleur van het jaar 2023

Het is de Pantone kleur van het jaar: Viva Magenta! Een prachtige kleur die levendigheid en kracht uitstraalt. Volgens Pantone is Viva Magenta krachtig, uitbundig en optimistisch. Een in de natuur gewortelde tint die afstamt van de kleur rood. Het ligt dus in de lijn der verwachting dat deze kleur veel gebruikt gaat worden voor logo designs in 2023. Ook in webdesign zullen we deze kleur terug gaan zien.

Conclusie

Dit waren ze dan: de 8 logo ontwerp trends die we gaan zien in 2023. Laat je creativiteit de vrije loop met kleurverlopen, het glitch effect of de gecontroleerde chaos trend. Passen deze logo trends niet helemaal bij jouw bedrijf of branche? Minimalisme is nog steeds heel populair. Voor een vrouwelijke, vriendelijke touch kun je ook gaan voor de handgeschreven look. Ik ben benieuwd: welke trend spreekt jou het meest aan?

Hulp nodig bij jouw logo ontwerp?

Ben jij toe aan een nieuw logo ontwerp? Ik help je graag met een nieuw logo ontwerp of logo redesign. Beperkt budget? Dan kun je ook eens een kijkje op mijn webshop nemen. Hier biedt ik enkele ongebruikte logo ontwerpen aan tegen gereduceerd tarief.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.