Nog even en 2019 is alweer afgelopen. Ook in 2020 staan er weer interessante dingen te gebeuren in de grafische wereld. Welke trends gaan we bijvoorbeeld zien op het gebied van logo design en webdesign? Hoewel logo’s vaak jaren mee moeten gaan, zijn er toch elk jaar wel wat trends. Soms zijn het trends die we al eerder dit jaar zagen en die zich weer verder ontwikkelen in het nieuwe jaar. Logo ontwerp trends zijn dus wel iets stabieler dan bijvoorbeeld webdesign, maar het is toch altijd goed om op de hoogte te zijn van de laatste trends. In dit artikel kijken we dan ook vooruit naar de 5 logo design trends in 2020.
1. Minimalisme
Wie mijn artikel over de webdesign trends van 2020 gelezen heeft, weet het al: minimalisme is hot en wordt nog hotter in 2020. Ook logo design doet hier aan mee. Denk maar eens aan het Mastercard logo. In 2016 werd dit logo al versimpeld.

Minimalisme is dus niet echt een nieuwe trend, maar natuurlijk ontwikkeld deze trend zich wel weer verder. Wat we in 2020 veel gaan zien zijn dunne lijnen en simpele geometrische vormen.
Een reden dat minimalisme zo populair is is ook de opkomst van de smartphone. Steeds meer en meer mensen gebruiken hun mobiel voor het browsen op internet. Hierdoor hebben we nu responsive websites waar dus ook responsive logo’s bijhoren. Veel bedrijven hebben een versimpelde versie van hun logo voor mobiele weergave. Minimalisme is dus here to stay.
2. Animatie
Ook deze trend zit er al een tijdje aan te komen: geanimeerde logo’s. Een geanimeerd, dynamische weergave van je logo kan nog beter het gevoel dat je met je logo wilt overbrengen, uitdrukken. Het voegt ook wat unieks toe aan je “merk”. Dit zorgt er voor dat je logo gemakkelijker herkent wordt en dus ook beter blijft hangen, laat een hoge mate van professionaliteit zien en de verrassing van een geanimeerd logo zorgt voor een positief effect op diegenen die het logo zien.
3. Kleurverlopen
Terug van weggeweest zijn de kleurverlopen. In de jaren 90 en begin van de 00’s werd er veel gebruik gemaakt van allerlei bonte kleurverlopen. Het liefst ook nog voorzien van schaduwen en 3D effect. Zo heftig gaat het in 2020 natuurlijk niet worden. De kleurverlopen worden subtiel gebruikt en zorgen voor net wat meer diepte in je logo. Zelf doe ik ook mee aan deze trend voor het logo van Birdie Design.
Een mooi voorbeeld is ook het relatief nieuwe Mozilla Firefox logo. Bekijk ook zeker eens het kijkje achter de schermen van dit logo:
4. Blast from the past: Retro stijl
Natuurlijk is het niet allemaal strak en minimalistisch wat de klok slaat. Niet bij elk bedrijf zal minimalisme passen natuurlijk. Gelukkig is er ook nog bijvoorbeeld de retro stijl. We gaan het retro effect niet alleen bij logo ontwerpen zien, maar sowieso ook bij de grafisch ontwerp trends in het geheel. Je kunt hierbij denken aan een grungy effect, retro kleuren en een ‘versleten’ look.

5. Zelf ontworpen lettertypes en woordmerken
Tenslotte de laatste van de 5 logo design trends in 2020: zelf ontworpen lettertypes en woordmerken. Vaak worden er al bestaande lettertypes gebruikt voor logo’s en huisstijlen. Dit is natuurlijk wel enorm arbeidsintensief, maar het resultaat is wel een uniek en herkenbaar woordmerk en identiteit.

Logo design trends in 2020
Dit waren de logo design trends in 2020. Veel trends zien we nu al en in het nieuwe jaar gaan deze trends zich verder ontwikkelen. Minimalisme gaat een steeds belangrijkere trend worden. Denk bijvoorbeeld aan responsive logo ontwerpen die dus ook geschikt zijn voor een mobiele weergave. Ook kleurverlopen blijven een terugkerende trend in 2020. Gelukkig is er ook ruimte voor een retro look of kun je al je creativiteit los laten gaan op een zelf ontworpen woordmerk en/of lettertype. Welke trend ga jij toepassen op jouw logo?
Lees ook: Waarom een sterk logo ontwerp belangrijk is voor jouw bedrijf.
