8 tips voor ondernemers om het nieuwe jaar goed te beginnen

tips voor ondernemers voor het nieuwe jaar

Het begin van een nieuw jaar is een uitstekende tijd om eens flink met je onderneming aan de slag te gaan. Uiteraard is het de bedoeling dat je onderneming groeit, maar daarvoor moet je wel een aantal zaken helder hebben. Wie nu even uitzoomt en plannen maakt, kan daarna veel gerichter aan de slag. In dit artikel vind je tips voor ondernemers om succesvol aan 2022 te beginnen.

8 tips voor ondernemers om het nieuwe jaar goed te beginnen

Een goed begin is het halve werk. Dit zijn mijn tips voor ondernemers om 2022 goed te beginnen:

  1. Evalueer het afgelopen jaar
  2. Stel SMART doelen op
  3. Maak een plan
  4. Zorg dat je boekhouding op orde is
  5. Wees op de hoogte van nieuwe regels
  6. Breng je website op orde
  7. Kijk kritisch naar je huisstijl uitingen
  8. Maak een plan voor je online marketing

1. Evalueer het afgelopen jaar

Voordat je kunt beginnen met vooruit kijken, is het zeer verstandig om eerst eens te kijken naar het afgelopen jaar. Welke doelen had jij jezelf gesteld in 2021? Welke doelen heb je wel of niet behaald? Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Hoeveel heb je het afgelopen jaar verdient? Was dat volgens je eigen doelen voldoende? Kortom maak een evaluatie van het afgelopen jaar. Vier je successen en leer van dingen die minder goed gingen.

2. Stel SMART doelen op

Dit is misschien wel de belangrijkste tip uit deze lijst van tips voor ondernemers. Zonder jezelf doelen te stellen, kun je ook niets bereiken. Doelen zorgen ervoor dat je gericht werkt aan je onderneming. Na het evalueren van het afgelopen jaar weet je welke doelen je nog moet behalen uit 2021. Wellicht kun je ook nog wat nieuwe doelen bedenken voor 2022. Het beste kun je doelen opstellen aan de hand van de SMART methode. SMART staat voor:

  • Specifiek: met specifiek wordt bedoeld dat je je doelen zo concreet mogelijk moet opschrijven. Wil je bijvoorbeeld gezonder gaan leven, dan is dat niet specifiek. Gezond kan namelijk van alles betekenen. Voor de een is gezonder gaan leven bijvoorbeeld minder gaan roken, of meer gaan sporten, terwijl de ander minder wil gaan eten of wil gaan mediteren.
  • Meetbaar: koppel meetbare cijfers aan je doelen. Wil je bijvoorbeeld je omzet met 30% laten groeien of wil je voor het einde van 2022 iets bereikt hebben? Zorg dat je je doelen kunt controleren op cijfers.
  • Acceptabel: je doelen moeten acceptabel zijn voor jezelf, maar ook voor anderen zoals bijvoorbeeld je collega’s. Pas als iedereen achter de doelen kan staan, zijn ze acceptabel.
  • Realistisch: Maak je doelen haalbaar.
  • Tijdgebonden: stel een deadline aan je doel. Bepaal voor wanneer je een bepaald doel of activiteit gedaan wilt hebben. Op die manier kun je na het verstrijken van de deadline evalueren en analyseren wat goed is gegaan en wat er beter kan.

Als je doelstellingen met deze criteria opstelt, worden ze op deze manier duidelijk en concreet. Overigens werken SMART doelen niet alleen op zakelijk vlak goed. SMART doelen zijn ook uitstekend toe te passen op je persoonlijke doelen.

3. Maak een plan

Wanneer je je SMART doelen hebt opgeschreven, is het tijd om een plan te maken om deze doelen te gaan bereiken. Alleen doelen opschrijven is natuurlijk niet heel effectief. Met een gericht plan weet je hoe je aan de doelstellingen kunt werken om deze te behalen. Mijn advies is om dit allemaal op papier te schrijven en hier met regelmaat op terug te kijken.

Soms kan het lastig zijn om voor grote doelen die je aan het eind van dit jaar behaald wilt hebben, nu te bedenken hoe je die wilt gaan behalen. Wat ik zelf prettig vind is om dit soort doelen op te splitsen in kleinere doelen. Bedenk bijvoorbeeld wat je deze week of deze maand kunt doen om te werken aan je doel. Zo maak je het voor jezelf wat gemakkelijker om aan je doelen te werken.

4. Zorg dat je boekhouding op orde is

Natuurlijk is het verstandig dat je je elke maand even bezig houdt met de boekhouding. Het is nu eenmaal niet het leukste klusje, dus gebeurt het ook wel eens dat de boekhouding er tussendoor slipt. Het begin van het nieuwe jaar is een mooi moment om er voor te zorgen dat je boekhouding op orde is. Bedenk ook eens of de manier waarop je je facturen stuurt ideaal is. Welke tools kun je gebruiken om je administratie te automatiseren?

5. Wees op de hoogte van nieuwe regels

Een nieuw jaar betekend vaak ook weer nieuwe regels. Elk nieuw jaar wordt ingeluid met wetswijzigingen en als ondernemer is het verstandig daarvan op de hoogte te zijn. Zo gaat per 1 januari 2022 de zelfstandigenaftrek omlaag en moeten bedrijven hun rookruimtes sluiten. Op het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel vind je een handig overzicht van alle wetswijzigingen.

6. Breng je website op orde

Heb jij nog 2021 in je footer staan? Dan moet je dit natuurlijk veranderen naar 2022. Daarnaast is het gelijk een mooi moment om eens kritisch te kijken naar je website:

Hulp nodig met bovenstaande? Ik help je graag. Neem vrijblijvend contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

7. Kijk kritisch naar je huisstijl uitingen

Wat geldt voor je website, geldt ook voor de logo en huisstijl. Is de visuele identiteit van je bedrijf gedateerd? Dan is het goed om eens te overwegen of een opfrisser zinvol is. Het hoeft niet eens een rigoureuze redesign te zijn. Met enkele aanpassingen is je logo en huisstijl weer van deze tijd.

8. Maak een plan voor je online marketing

Online marketing is iets waar geen enkel bedrijf rond heen kan. Als je wilt dan je website gevonden wordt, dan zul je iets met online marketing moeten doen. Online marketing gaat o.a. over zoekmachine optimalisatie (SEO), social media, digital advertising en email marketing. Natuurlijk is het beste om een professioneel in huren om dit voor je te regelen, want dan weet je zeker dat je resultaten zult behalen.

Helaas heeft niet iedere ondernemer het budget voor het inhuren van een professional. Heb je geen budget voor een online marketing strateeg, dan raad ik je aan om je te focusses op maximaal 2 a 3 aspecten van online marketing. Het is namelijk onmogelijk om alles zelf te doen en dat dan ook nog goed uit te voeren. Verdiep je in de aspecten van online marketing waarmee je het meeste affiniteit hebt en waarmee jij je mee bezig wilt houden. Voor het 1 zul je meer tijd kwijt zijn dan voor het ander. Maak in ieder geval een plan om gerichter te werk te gaan. Beschrijf hierin:

  • Wat zijn je huidige online marketing activiteiten?
  • Wie is je doelgroep? Waar bevindt je doelgroep zich in de online wereld. Op welke social media kanalen zijn ze actief?
  • Wie zijn je concurrenten? Hoe onderscheidt je jezelf van hen?
  • Hoe ga je potentiële klanten bereiken?

Door antwoord te geven op bovenstaande vragen, wordt het duidelijk op welke aspecten van online marketing je je moet gaan richten. Bedenk welke doelen je met je online marketing activiteiten wilt bereiken. Belangrijk hierbij is dat je na verloop van tijd evalueert of je online marketing activiteiten goed verlopen en of ze het gewenste resultaat opleveren.

Conclusie

Met deze 8 tips voor ondernemers begin jij je nieuwe jaar goed. Het is belangrijk voor het succes en groei van je bedrijf om het afgelopen jaar te evalueren. Zo weet je wat er goed ging en waar je nog aan moet werken. Aan de hand van je evaluatie kun je SMART doelen opstellen om effectief aan je doelstellingen te werken. Maak een plan en bedenk hierbij hoe je je doelen gaat halen. Het nieuwe jaar is ook een uitstekend moment om je boekhouding op orde te brengen. Lees ook altijd even na wat er dit jaar wellicht qua regelgeving gaat veranderen voor jouw situatie. Vergeet ook zeker je website niet. Hou voor een optimaal presterende website een grote schoonmaken en kijk kritisch naar het design van je website. Ditzelfde geldt voor je logo en huisstijl uitingen. Is alles nog up-to-date of juist wat verouderd? Last, but not least is het goed om te kijken naar je online marketing activiteiten en ook daar een plan voor op te stellen. Maak van 2022 je succesvolste jaar ooit!

Tips voor ondernemers voor een succesvolle start van het nieuwe jaar - pinterest afbeelding
ComputerComputer

Deel dit artikel

Lees meer van de blog

woocommerce webshop optimaliseren
Website Design

Je WooCommerce webshop optimaliseren voor een hogere conversie

Wanneer je een webshop hebt, draait alles om een betere conversie te behalen. Je conversieratio is het aantal verkopen dat je doet in vergelijking met het aantal bezoeken op je WooCommerce website. Behoorlijk belangrijk om je hier dus op te focussen, want meer klanten betekend tenslotte een hogere omzet en hopelijk ook een hogere winst.

Lees meer »
kleurentrends in 2022
Grafisch vormgeving

Kleurentrends in 2022: Dit zijn de kleuren van 2022

Inmiddels is al bijna weer de eerste maand van het jaar voorbij. We keken eerder al naar de webdesign en logo design trends van 2022. Het kiezen van de juiste kleuren is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van grafisch design. Het speelt een belangrijke rol bij het oproepen van emoties, het beïnvloeden van gedrag, het

Lees meer »
logo trends in 2022
Logo ontwerp

Logo trends in 2022

Logo design is continu in beweging. Vaak zien we niet hele rigoureuze veranderingen in de logo trends, maar eerder een andere, vernieuwende kijk op trends die we al een tijdje zien. Dat is voor het komende jaar niet anders. Zo zien we bijvoorbeeld de kleurverlopen logo trend al een tijdje en zal deze ook in

Lees meer »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
Krijg mijn Website en SEO Checklist

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Ontvang mijn website en SEO checklist. Elke maand krijg je 1 a 2 keer een mail met nieuws, tips, freebies en kortingen.